Foto: Anna Rydberg

Gravsten och gravstenssäkerhet

Nedan kan du läsa om vad som gäller angående val av gravsten och montering på Borås olika begravningsplatser.

Vid val av gravsten kan förenklat sägas att på äldre gravkvarter ska gravstenarna vara tidstypiska medan det på nyare kvarter ges lite större valmöjlighet. På S:t Sigfrids griftegård finns väldigt strikta regler om hur en gravsten får se ut på de olika kvarteren. Innan en gravsten får monteras måste den godkännas.

På våra begravningsplatser är det möjligt att välja en återlämnad gravplats och i de flesta fall är det även möjligt att återanvända den befintliga gravstenen. Gravstenen är i dessa fall gratis men arbetet hos stenhuggeri beställs och bekostas av gravrättsinnehavaren. Detta är ett alternativ som både är ekonomiskt och mijövänligt.

Har du frågor eller funderingar kring en ny gravsten, en äldre gravsten som blivit nedlagd eller övriga frågor om gravstenar är du välkommen att kontakta gravskötselexpeditionen.

Val av gravsten

Det finns många olika typer av gravstenar och samtidigt som fler väljer en personlig gravsten finns det på flera gravplatser tydliga föreskrifter att förhålla sig till, allt för att bevara den kulturhistoriska miljön.

Ansökan och montering av gravsten

Innan en gravsten/gravanordning kan sättas upp på någon av begravningsplatserna inom Borås pastorat ska kyrkogårds-förvaltningen lämna sitt godkännande.

Nedlagda gravstenar

Gravstenar som inte klarar de ställda säkerhetskraven läggs ned av personalen på kyrkogårdsförvaltningen.

KONTAKT GRAVSKÖTSELEXPEDITION

Gravskötselexpedition