OM MUSIK, HÄLSA OCH KULTURARV

Nu har församlingsbladet flyttat in till webben! Tidningen kommer att uppdateras kontinuerligt så att du alltid hittar intressant och aktuell information.

LEDARE

Kom och var med

Svenska kyrkan i Botkyrka vill vara ett sammanhang för att stärka människans existentiella hälsa. Under maj och juni arrangeras ”Exist” – en existentiell festivalmånad i Tullinge. Det är samtal, föreläsning, konserter, gudstjänster och fest! Kom och var med. Tillsammans bidrar vi till varandras hälsa, skriver Carl Henric Svanell, präst.

Nu rustas Botkyrka kyrka för framtiden

Det var inte länge sedan vi såg byggnadsställningar vid Botkyrka kyrka. Då var det utsidan av kyrkan som renoverades. Nu är det dags för insidan att få en helrenovering.

Alltid närvarande

På Kristi himmelsfärds dag lämnade Jesus jorden efter den fyrtio dagar långa uppståndelsen. Innan han lämnade världen gav han oss ett löfte om att alltid vara närvarande hos oss, men på ett annat sätt. Kristi himmelsfärds dag firas ofta med gudstjänst ute i naturen.

Musik som förknippas med positiva minnen tillsammans med den närstående påminner om samhörighet och värme.

Marianne Viper

Existentiell hälsa

Livets stora frågor om mål och mening, hopp, inre frid och hur vi hanterar dem, påverkar hur vi mår. Utifrån sin forskning introducerar Cecilia Melder en metod som kan stärka vår hälsa och vårt  välbefinnande.

Musik som tröst

När du förlorat någon nära kan det vara läkande att lyssna på musik som betyder något speciellt för dig själv. – Det är ett kraftfullt redskap som förmedlar hopp och tröst till människor i sorg, säger Marianne Viper som forskat om musikens påverkan på den fortsatta sorgen.

”Jag ville maxa tiden och livet jag har här på jorden”

För några år sedan gick Sandra Furulunds dagar ut på att skynda sig, och hon sprang ända in i väggen. Idag förhåller hon sig till tid på ett annat sätt. – Om man vågar pausa klarnar tankarna.

Tidningsarkiv

Här hittar du äldre nummer av församlingstidningen:

Om Botkyrka församlingsblad

Tidningen räknas som samhällsinformation. Den delas ut till alla hushåll i Botkyrka församling. Vi hoppas att du vill läsa den, annars får du gärna ge den vidare till en vän eller lämna tidningen i pappersåtervinningen.

Redaktör Andreas Lindström
Ansvarig utgivare beatrice.lonnqvist@svenskakyrkan.se