EXIST - Existentiell festivalmånad

Hej Botkyrka!

Det finns mycket i livet som en människa ska tänka på. Det gäller arbete, utbildning, våra olika relationer och att träna för en sund livsstil. Vad är det som gör att vi mår bra? Är det en enskild faktor eller kan det vara flera som samspelar med varandra?

Svenska kyrkan i Botkyrka vill bara ett sammanhang för att stärka människans existentiella hälsa. Kyrkan finns till för att vi tror att alla komponenter spelar roll; vår egen förmåga att försöka, men också andras bidrag till att vilja stötta. I 2000 år har Kyrkan varit en mötesplats och ett hälsofrämjande sammanhang för människor att hantera livet, både det som är svårt och det som är lätt och roligt.

Du kan läsa mer i foldern om vad vi arrangerar och bjuder in till under maj och juni i Tullinge. Det är samtal, föreläsning, konserter, gudstjänster och fest.

"Mycket av detta handlar om musik – och kanske har du liksom jag någon fått erfara att musikens språk och uttryck kan nå dit orden inte alltid når. Musiken och sången kan också hjälpa till att minska stressnivån och bidra till en god hälsa."

Det finns något för alla åldrar! Kom själv eller ta med dig familj och vänner!
Tillsammans bidrar vi till varandras hälsa!

Carl Henric Svanell

Präst och verksamhetschef
Tullinge, Botkyrka församling

LÄS/UPPTÄCK MER

Existentiell hälsa

Livets stora frågor om mål och mening, hopp, inre frid och hur vi hanterar dem, påverkar hur vi mår. Utifrån sin forskning introducerar Cecilia Melder en metod som kan stärka vår hälsa och vårt  välbefinnande.