En kvinnlig diakon och en äldre kvinna sitter utomhus på en bänk och samtalar.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Själavård och samtal

Här hittar du kontaktuppgifter för att boka samtal med präst eller diakoniassistent, men också information om besöksverksamhet!

Är du i behov av samtal?

Vi erbjuder olika typer av samtal, såsom existentiella samtal och själavårdssamtal.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Ett samtal kan äga rum på olika sätt; via telefon, i församlingshemmet, i kyrkan, under en promenad, på ett hembesök eller vad man kan komma överens om.

Ibland kan livet vara tugnt och man kan behöva prata med någon - att prata hjälper!

Jourhavande präst

Är du i behov av akut samtals- och krisstöd? Kontakta då en jourhavande präst under de tider då många andra verksamheter är stängda.

Du kan läsa mer om hur du når en jourhavande präst här!

Du behöver inte vara troende eller medlem för att ta kontakten, att tro på Gud är självklar för de präster som arbetar i jouren, men du avgör vad som ska samtalas om.

Två personer samtalar. En av de håller en porslin-kopp i händerna.

Kyrkans besökstjänst

I samarbete med PRO erbjuder vi kyrkans besökstjänst. Vi kommer gärna på enskilda besök över en kopp kaffe eller går en promenad, högläser eller bara sitter och samtalar. Vi bokar tillsammans en tid för att ses.