Törnekrona mot gul bakgrund.

Påsk i Carl Johans församling

Påsken i Carl Johan bjuder på musik, soppa och gudstjänster. Eftersom Carl Johans kyrka är stängd för renovering firas en del av gudstjänsterna i församlingshemmet nedanför kyrkan.

Palmsöndag 24 mars

Kl. 18: Passio – en Matteuspassion

Carl Johans kammarkör med flera framför B. Tommy Anderssons verk i ett uruppförande. Biljetter via Ticketmaster. Sankta Birgittas kapell.

Skärtorsdag 28 mars

Kl. 19 Skärtorsdagsmässa

Soppa från kl.18. Vi firar minnet av Jesu sista måltid tillsammans kring bordet. Präst: Frida Ohlsson. Carl Johans församlingshem.

Långfredag 29 mars

Kl. 11 Ett barn av aska

En långfredagsgudstjänst om korset i Gaza med texter av poeten Johannes Anyuru. Präst: Pontus Bäckström, sång: Susanna Modig och piano: Simon Westman. Carl Johans församlingshem.

Kl. 18 Stabat Mater

Göteborgs flickkör m.fl. framför Pergolesis körverk med stråkkvartett. Präst: Pontus Bäckström och musiker: David Molin. S:ta Birgittas kapell.

Påskdagen, söndag 31 mars

Kl. 11 Påskdagsmässa

Carl Johans vokalensemble medverkar. Präst: Christopher Asker och musiker: Berit Palmgren.  S:ta Birgittas kapell.

Annandag påsk, måndag 1 april

11 Mässa på Annandag påsk

Präst: Christopher Asker och musiker: Rolf-Åke Fält. S:ta Birgittas kapell.

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

Med snöre har kvistar bundits ihop till tre kors.

Varför firar vi påsk?

Påsken är kristendomens viktigaste helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset.

En hög med små färgglada påskägg.

Hur firar vi påsk?

Vill du fira påsk med traditionell mat och dukning? Här får du inspiration.