Påsk i Masthuggskyrkan

Stilla veckan och påsken firas med gudstjänster, musik och samtal, både inne i kyrkan och utanför vid elden.

Palmsöndag 24/3

kl. 11 Pilgrimsmässa

Vi inleder stilla veckan med kära pilgrimspsalmer och en predikan på temat: Passion. Kören Tornsalt medverkar. Vi välkomnar också den nya tavlan till Pilgrimsplatsen, en väv av Anna Olsson. Efter gudstjänsten blir det kyrkfika vid elden på kyrkans solsida med kok-kaffe, pinnbröd och korv.
Lisa Westberg, präst, Robert Jenderman-Schulze, musiker, Annika Delemark, diakon.

Vid elden i stilla veckan

Vi samlas på solsidan utanför kyrkan och tänder elden kl. 17. Tillsammans lagar vi
något gott att äta och läser dagens texter ur passionsberättelsen, Matteus kap. 26.

Måndag 25/3 - Den dyrbara oljan & Bön för fred
Tisdag 26/3 - I Getsemane trädgård
Onsdag 27/3 - Judaskyssen

Skärtorsdag 28/3

kl. 12 Lunchvandring - samling vid fontänen på järntorget.
kl. 18 Den sista måltiden

Kvällsmat i all enkelhet – men hur enkelt är livet egentligen? På skärtorsdagskvällen firar vi en mässa runt bordet i kyrkan. Här får liten och stor plats. Joakim Thoresson, präst, Madelene Birgenius, musiker.

Långfredag 29/3

kl. 11 Livslågan slockar och mörkret tätnar

Gudstjänst med sång av Masthuggskyrkans kammarkör. Marika Palmdahl, präst,
Robert Jenderman-Schulze, musiker.

Påskdagen 31/3

kl. 11 Nu är det fest!

Ljus, mat & musik - firande med extra allt! Vi hjälps åt att klä kyrkan och altaret med påskens färger och tar fram de långa borden för att duka upp med must och mat. Alla som hungrar och törstar efter gemenskap och festlighet är inbjudna till påskmåltid efter gudstjänsten. Efter gudstjänsten har vi knytkalas, så ta med dig något - vad som helst som du har råd och tid med och som du vill dela med andra. När vi delar räcker det åt alla, det är nattvardens fantastiska sanning.

Lisa Westberg, präst, Annika Delemark, diakon. Musik under ledning av Madelene Birgenius, tillsammans med Anders Ljungberg, kontrabas och Björn Cedergren, saxofon.

Annandag påsk 1/4

kl. 10–17 Emmausvandring över broarna

Mässa och samtal med Marcus Birro och Marika Palmdahl

Vandring med tema Att slå följe. Vi går i ett lugnt tempo och gör flera stopp. Anmälan senast 25 mars till: gbg.pilgrimscentrum@svenskakyrkan.se .
Läs mer om Pilgrimscentrum i Göteborg

kl. 18 Mässa & samtal med Marcus Birro & Marika Palmdahl

Med passionsberättelsen i backspegeln och dörren mot framtiden på glänt. Författare Marcus Birro och präst Marika Palmdahl pratar om Fall och upprättelse, död och uppståndelse. Robert Jenderman-Schulze, musiker.

Bön för fred vid Masthuggskyrkan

25 mars kl. 18-19 samlas vi för att be för fred, konfliktlösning och besinning.

Pilgrimskvällar i Masthuggskyrkan

Tisdagar i Masthuggskyrkan är en mötesplats för pilgrimer. Vi inspireras av personliga berättelser och att hitta nya vägar i livet.

Barnens katedral

En plats där barn kan växa och där deras röster blir hörda.

Konsertprogram

Välkommen till konsert i Masthuggskyrkan! Fri entré.

Vy från Masthuggskyrkan, första av flera utsiktsplatser längs pilgrimsleden Göta älv.

Pilgrimscentrum i Göteborg

Vi vill väcka din nyfikenhet och inspirera till uppbrott, möten och utmaningar. Vi är en del av Masthuggs församling, välkommen hit!