Foto: Gustaf Hellsing/ IKON

Meditation och retreater

Att sitta sig till stillhet. Kristen djupmeditation engagerar hela människan – såväl kropp, själ som ande.

Meditation i Sävja kyrka

Måndagar kl 17.30-18.30

När vi är tysta kan Gud tala...

Många förknippar meditation med buddism och hinduism men meditation är också den kristna mystikens väg att i stillhet och tystnad öppna sig för Guds kärlek.

Djupmeditation innebär att sitta sig till stillhet. Det vill säga att med kroppen som instrument stilla sina tankar och därmed närma sig sitt inre djup.

Det finns en ordtrötthet i vår tid, som gör att många människor upplever tystnaden som den bästa förkunnaren. Även tystnaden eller frånvaron av ord kan predika.

C-B Ytterberg, biskop em.

I djupmeditation blir man mer närvarande i sig själv.

Den skapar möjlighet att närma sig Gud inom oss.

Kristen djupmeditation kan vi använda oss av oavsett var vi befinner oss i vår andliga utveckling.

Under meditationen sker den andliga utvecklingen i sin egen takt.

Källa: Föreningen Kristen Djupmeditation, www.djupmeditation.se

Anders Nilsson

Kristen djupmeditation - Hur gör man? - Vad händer?

HUR GÖR MAN?
Metoden har hämtats från österlandet där den använts i tusentals år.
Sittställningen, andningen och tankens inriktning hjälper oss att komma in i stillheten.

• Vi sitter i meditationsställning i ett tillstånd av både vila och vakenhet.
  • Vi låter andningen ske utan att styra den.
  • Vi låter allt vara som det är.
  • Vi vet att Gud älskar oss precis som vi är.

VAD HÄNDER?
Meditationen påverkar både kropp och själ. Om man mediterar regelbundet kommer man att märka förändringen.

Det är en trygg och långsam metod som tränar vår vilja och uthållighet.

Det är också en utmärkt metod för stresshantering.

Den sänker blodtrycket och ger avspänning och massage av bukorganen m.m.

Om vi kan hantera vår stress och reducera mängden stresshormoner i kroppen minskar vi risken för att drabbas av stressrelaterade sjukdomar och vårt immunförsvar stärks.

Meditation  är en mycket långsam process.

Den som börjar meditera behöver förutom ett öppet sinne en stor portion tålamod och uthållighet.

Retreat och pilgrimsvandringar

Retreat och pilgrimsvandringar handlar om att ge dig själv tid för meditation, avkoppling och bön. En pilgrimsvandring är en vandring för både kropp och själ. Dagen ger tillfälle till såväl samtal som tystnad, eftertanke och andakt, samtidigt som du får röra på dig och vara ute i den vackra naturen.

En retreatdag är en dag av både gemenskap och enskild reflektion. Vi firar mässa och äter tillsammans under tystnad. Under dagen finns möjlighet till samtal med präst eller diakon, men främst handlar dagen om att lyssna inåt och vara i stillhet.

Danmark-Funbo församling bjuder vanligtvis in till en pilgrimsvandring på våren och en retreatdag på hösten. Information om kommande vandring och retreat publiceras här på hemsidan.