Begravning

Om du förlorar en människa som står dig nära, behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Att prata med någon kan ofta vara en tröst om du känner sorg och saknad. Det är också bra om ni är fler som kan hjälpas åt med det praktiska. Be om hjälp och stöd från närstående eller vänner om du behöver.
Inom Svenska kyrkan finns personal som kan hjälpa med samtal och råd. Tveka inte att höra av dig!

Samtidigt som sorgen är som mest närvarande behöver man ta beslut om en mängd saker kring begravningen.
Begravningen är något som ganska omgående måste planeras.
Hade den avlidne några egna önskemål ska man i möjligaste mån ta hänsyn till dom. Kanske finns något nerskrivet. ”Vita akivet” är ett exempel på hur man  på både papper och digitalt kan skriva ner och bevara sin sista vilja.

Här följer lite information och några saker att fundera på:

-Medlem i Svenska kyrkan eller inte? Om inte den avlidne var medlem  så bokas en borgerlig begravning. I Emmaboda pastorat kan ceremoni med kista hållas i Vissefjärda församlingshem och på Tallbacken i Emmaboda. En Ceremoni med urna kan hållas i alla församlingshem. Ceremonin utformas av de anhöriga själva eller tillsammans med tex. en bergavningsbyrå.

-Begravningsceremonin kan hållas på olika sätt. Vanligast är att man har begravningsceremonin i kyrkan i den avlidnes hemförsamling. Man kan också välja en annan plats, till exempel en kyrka i församlingen där den avlidne växte upp eller bodde tidigare. Du kan själv kontakta den församling i Svenska kyrkan där den avlidne ska begravas. Du anmäler dödsfallet, talar om att du önskar ha begravningen där bokar ett datum för begravningsgudstjänsten.

- Vilken präst som ska hålla i begravningen. Ofta kan man inte välja, men kanske finns någon i den avlidnes närhet som ska kontaktas.

-Hur kistan eller urnan ska gravsättas. Gäller det en befintlig grav, vem är i så fall gravrättsinnehavare (den person som kan bestämma vilka som ska gravsättas där)? Vid gravsättning i minneslund, askgravlund eller askgravplats ska ett medgivande fyllas i av den som beställer begravningen.

- Ifall askan ska spridas på någon annan plats än på en kyrkogård eller begravningsplats ska du vända dig till Länsstyrelsen och ansöka om tillstånd.

- Ska begravningsceremonin vara för de närmaste eller även för vänner och bekanta? Här kan man tänka på hur man vill formulerar dödsannonsen.
Begravningsgudstjänster i kyrkan är dock öppna för alla.

- Psalmer och musik under begravningen. Vilka psalmer ska spelas, finns kanske någon i familjen eller vänkretsen som kan/vill sjunga och/eller spela något?

- Om man ni vill ha minnesstund efter begravningen.

-Själaringning och Tacksägelse kan också bokas in av den anhörige vid kontakt med församlingen.

Själaringning: Själaringning är kyrkans sätt att genom klockringning kungöra ett dödsfall. Detta sker på fredagar klockan 9:00 i den församling anhöriga önskat. Ofta finns möjlighet att gå in  i kyrkan och tända ett ljus i kyrkan.

Tacksägelse: Tacksägelsen sker oftast i den församling den avlidne tillhörde, men anhöriga kan välja. Det sker i den söndagsgudstjänst som anhöriga och församlingen kommit överrens om. Man läser då upp namnet på den avlidne och tänder ett ljus.

De anställda i kyrkan som arbetar med begravning är präst, kyrkomusiker och vaktmästare.

Om du vill kan du ta hjälp av en begravningsbyrå
Det som inte kyrkan hjälper dig med, men som du annars behöver ordna, kan en begravningsbyrå hjälpa dig med. Det kan till exempel handla om att:

- Utforma en dödsannons

- Välja kista eller urna

- Välja blommor

- Välja gravsten

- Ordna transporter av den avlidne

- Ta fram programkort

- Planera minnesstund.

Det kan vara bra att vänta någon dag efter dödsfallet med att boka tid på begravningsbyrån. Då blir det lättare att orka ta emot information och fatta beslut.

När någon dör.

Att hantera en rad praktiska frågor kan kännas övermäktigt. Här kan du finna information som kan hjälpa.

Sidan är under uppbyggnad och ej klar,