Foto: Paola Granado Németh

Från mörker till ljus – en magisk luciaupplevelse

Nyhet Publicerad Ändrad

Välkommen till Stockholms vackraste och mäktigaste luciakonsert! Från mörker till ljus är en berörande föreställning som tar publiken med på en oförglömlig resa från mörker till ljus. 2024 kan du uppleva succén igen den 13 och 14 december. Läs mer och boka biljett nu!

Detta är Engelbrekts församlings största årligen återkommande konsertevenemang med över 3 500 besökare förra året.

Konceptet som är skapat av Karin Bäckström, bygger på ett antal omsorgsfullt utvalda körstycken och kan bara upplevas under Engelbrektskyrkans för ändamålet ljussatta takvalv.

Denna höjdpunkt i adventmörkret framförs av Engelbrekts internationellt erkända och prisbelönta ungdomskörer.

Medverkande:
Engelbrekt Vocalis
Engelbrekt Unga Röster
Stefan Therstam, orgel
Karin Bäckström, dirigent
Ljusdesign: Primetec/Royal

Köp biljetter!

Köp din biljett hos Ticketmaster.

Om föreställningen:

Från Mörker till ljus är en föreställning som handlar om en symbolisk resa från djupaste mörker till klaraste ljus.

Engelbrekt Vocalis är en internationellt prisbelönt vokalensemble där många av medlemmarna studerar vid Kungliga Musikhögskolan.

Föreställningen som är sammanställd av Karin Bäckström, tillika dirigent för körerna. bygger på ett antal omsorgsfullt utvalda körstycken vars innehåll textligt och musikaliskt bildar den röda tråden från mörker till ljus. Från mörker till ljus är även en upplevelse för ögat där ljusdesignen av Primetec framkallar ett hisnande vackert kyrkorum.

Att kula; ett högt gällt sångläge, är ett gammalt sätt för att kommunicera som användes på fäbodar förr i tiden. I vår föreställning är kulningen ett rop på hjälp, en åkallan till en högre makt.

I Veni Emmanuel (där en textrad översatt betyder befria ditt folk ur fångenskapen) handlar texten om att söka befrielse ur fångenskapen. När Lucia och hennes tåg väl skrider in i föreställningen representerar de ljuset och det är också nu alla de välkända luciasångerna kommer; sånger fyllda av ljus, hopp ljus och värme.

Föreställningen avslutas med psalmen »Härlig är jorden« som förmedlare av Guds frid och förtröstan.

I en värld där vi ständigt konfronteras av frånvaron av ljus vill vi med vår föreställning Från Mörker till Ljus, sprida ljus genom att  ingjuta hopp, mod och tillit.

Det folk som vandrar i mörker skall se ett stort ljus; ja, över dem som bo i dödsskuggans land ska ett ljus skina klart. Jesaja: 9