Foto: Erda Estremera

Nyinflyttad

Att flytta kan vara roligt och spännande. Men det kan också vara följden av ett jobbigt uppbrott. Ditt hem är platsen där din historia och din framtid möts. Vi önskar dig en fin start och en god framtid!

Nya sammanhang

När livet består av flyttkartonger, eftersänd post och nya grannar finns vi i församlingen där för dig. Du kan få stöd i både glädje och sorg, eller en stund för dig själv. Många av dina nya grannar är medlemmar i Svenska kyrkan.

Stillhet eller fest

Kyrkan är gemenskap och stöd i både glädje och sorg. Här finner du stillhet – men också fest och firande av livets högtider. I kyrkan möts människor i alla åldrar, med olika bakgrund och erfarenheter. Svenska kyrkan är en mötesplats genom livet. Du kan få hjälp, engagera dig eller delta i en aktivitet. Här finns också plats för dig – precis som du är.

Engelbrekts församling

Lärkstaden, Hjorthagen, Stureplan, Stora Skuggan, Norra Djurgårdsstaden, Ekhagen, Lappkärrsberget. Engelbrekts församling sträcker sig från Stureplan i söder, via Lidingövägen bort till Ropsten, upp till Ålkistan i norr och genom Brunnsviken och Birger Jarlsgatan ner till Stureplan igen. Citypuls och grönområden i samma paket!

Solen lyser igenom grönskande trädkronor.

Mötesplatser

Som nerverna på ett blad, ett fint nätverk av kontakter och vägar. Det finns många möjligheter för människor att mötas i Engelbrekts församling.

Musik i Engelbrekt

Välkommen till musikkyrkorna på Östermalm – Engelbrektskyrkan och Hjorthagskyrkan! Delta i Engelbrekts församlings musikverksamhet, antingen som besökare på någon av våra konserter eller genom att själv delta som medlem i någon av våra körer. Vi ger 1–3 konserter av högsta klass varje vecka under verksamhetsåret.

Engelbrektskyrkan

Invigningsår: 1914 Arkitekt: Lars Israel Wahlman

Hjorthagskyrkan

Invigningsår: 1909 Arkitekt: Carl Bergsten

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Nyhetsbrev

Prenumerera på våra nyhetsbrev och få förhandstips om olika konserter eller andra aktiviteter.