FLygbild med Engelbrektskyrkans torn i förgrunden
Foto: Marcs foto

Onsdagskvällar i Engelbrektskyrkan

Varje vecka från 17 januari bjuder in till Engelbrektskyrkan. Vi välkomnar er klockan 18.00 för en härlig blandning av föredrag, filmvisning, mässa i Taizéanda och våra popmässor med Engel Live. Det är alltid fri entré. Välkomna!

Föreläsningar

ONSDAGAR KL 18.00 - 19.00  I  ENGELBREKTSKYRKAN

Under våren bjuder vi in till tre föreläsningar under temat skapelsen och klimatet i Engelbrektskyrkan. Vi bjuder på lättare tilltugg från 17.30. Fri entré.

31 januari, kl 18.00 - Professor Danica Kragic Jensfelt

Ett föredrag om möjligheterna med AI och robotik och de största utmaningarna. Danica tittar på vilka moraliska och etiska aspekter som den nya tekniken bidrar med för såväl den enskilda individen som för hela samhällsutvecklingen. Föreläsningen ger bl.a. exempel på hur AI påverkar olika professioner och sektorer; vi reflekterar också kring hur utbildningen förändras och vad man kan göra för att hålla sin kunskap aktuell.

28 februari, kl 18.00 - Christina Ström

Christina Ström, expert på migrationsfrågor, kommer till Engelbrektskyrkan och håller föreläsningen Migrationens utveckling i Sverige - med fokus på de senaste tio åren. I denna föreläsning ger Christina en bredare bild av utvecklingen av migrationen och belyser ämnen såsom; vilka kommer till Sverige och varför - från asyl till arbete, omvärldsfaktorers inverkan på migrantrörelser och hur mycket påverkar politiken.

27 mars, kl 18.00- Filmvisning The Passion of the Christ med filmexpert Ronny Svensson

Vi bjuder in till en filmkväll i kyrkan och ser filmklassikern The Passion of the Christ. För att göra kvällen extra speciell börjar vi med en filmintroduktion av Ronny Svensson, film- och musikkritiker på TV4 Nyhetsmorgon. Vi bjuder på filmsnacks med chips och läsk.

15 maj, kl 18.00 - Jan Scherman

Jan Scherman är skribent, debattör, tv-producent och kallar sig diversearbetare. Han fick sitt första reporterjobb på Östgöta Correspondenten 1969 och har sedan dess arbetat på SR, SVT och TV4, som grävande reporter, programledare och mellan 2001 och 2011 som VD. Han har skrivit flera debattböcker och fått Stora Journalistpriset. I vår kommer han till Engelbrektskyrkan och talar om demokrati.

Engel Live

Tre onsdagar i vår fortsätter succén Engel Live. I denna musikmässa tolkar The Modern Sound tillsammans med Engel Live band några av vår tids största popartister. Betraktelse av kyrkoherde Annelie Lowén och nattvard. Längd ca 1 tim. Fri entré.

Vårens teman & datum

Elton John
Onsdag 7 februari kl 18.00

Ted Gärdestad
Onsdag 13 mars kl 18.00

Eurovision
Onsdag 17 april kl 18.00

Mässa i Taizéanda

Taizé är en liten by i Bourgogne i Frankrike. I denna by finns sedan andra världskriget en allkyrklig kommunitet, som blivit en vilostad och mötesplats för ungdomar och vuxna från hela världen.

Vid tre tillfällen under hösten håller vi mässa i Taizéanda, en enkel mässa som kännetecknas av meditativa sånger och böner inramat av tystnad och tända ljus.

Datum: 24/1, 21/2, 20/3, 10/4, 22/5

Närbild på tända ljus.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Sinnesrogudstjänst

Sinnesrogudstjänst med diakon Christer Schwartz är en gudstjänst som både rockar och berör. Under hösten så hålls gudstjänsten både som en del utav onsdagarna i Engelbrektskyrkan samt under fem söndagar i Hjorthagskyrkan. Vi delar livets svårigheter och glädjeämnen. Vi ber, tänder ljus och sjunger tillsammans. Sinnesrogudstjänsten firas alltid med mycket musik.

Datum: 17/1, 6/3, 3/4, 24/4