Foto: Elin Eldestrand

Dopänglar

Som en hjälp att minnas dopet har vi tagit fram en dopängel som vi vill ge till alla barn som döps i Färingsö församling.

När ditt barn döpts skriver vi barnets namn och dopdatum på en lapp och hänger på en dopängel av tovad ull. Ängeln sätts upp i Timmermannens kapell. På Den helige Mikaels dag är det gudstjänst med dopfest och dit bjuds dopfamiljerna in året efter dopet för att hämta sina änglar. Ängeln har designats av vår församlingsassistent Annika Becker och tillverkas av Färingsö kyrkliga syförening.

På församlingsexpeditionen säljer vi även handgjorda silveränglar som är fina som dopminne. En ängel kostar 550 kronor och för varje såld ängel går 100 kronor till projektet Mentormammorna. Änglarna tillverkas av silversmeden Annika Lundmark.