Herman Palmsalen

Herman Palmsalen används flitigt i olika sammanhang; församlingsaftnar, föredrag och utbildning, gudstjänster, konserter och församlingens stora julbord och påskbuffé.

Den största samlingssalen i Stenhamra församlingsgård heter Herman Palmsalen. Salen går att möblera till konsert, filmvisning, kyrka eller som ett stort öppet golv. Väggarna är täckta med sågade bräder vilket ger ett vackert ljus och en fin akustik i salen. Takarmaturerna byggdes om under 2014 till LED-armaturer som ger ett vackert och energisnålt ljus.

Möblerat med endast stolar tar salen 150 personer. Möblerat med bord och stolar tar salen 100 personer.

Herman Palm

Carl Herman Palm (1863-1942), kompositör och kyrkoherde

Herman Palm var kyrkoherde i Skå och i Sånga församlingar från 1911. Han föddes i Kyrkotorp, Skaraborgs län, den 18 maj 1863. Hans far, Ferdinand Palm, var godsägare och hans mor, Amanda (född Detloff-Gerlach), var operasångerska. Herr Palm hade en två år äldre syster, Ida.

Redan under skoltiden intresserade sig Herman Palm för musik och komponerade en hel del själv. Däribland ”Under rönn och syrén” som sjöngs för första gången i Lund år 1883. Studierna tog honom från Skövde, till Skara och därefter vidare till Lund och Uppsala. Han avlade organistexamen 1897 och teol.kand. 1902. Under åren 1898-1904 var han organist i Uppsala Domkyrka. 1905 blev han lärare i liturgisk sång vid Uppsala universitet och även fängelsepräst på Långholmens centralfängelse. I sin kontakt med de intagna samlade han ihop information om knackspråket, ett hemligt språk som fångarna använde sig av, och gav ut i skrift.

1911 kom Herman Palm till Färingsö där han var kyrkoherde i Sånga och Skå församlingar under många år. Han pensionerade sig 1934 och flyttade då till sin dotter i Kungsbacka. Han avled 1942 och är begravd tillsammans med sin hustru Edithpå Sånga kyrkogård.

Palm har skrivit och tonsatt flera solosånger, barnvisor och manskvartetter; av de senare märks "Under rönn och syrén" och "Sång till Västergötland". Han har även utgivit bl.a. "Om folktonen" och medverkat i tidskriften "Kult och konst" 1905-1908, och dessutom skrivit en samling kyrkliga körer och à capella samt "Musica sacra" 1915-1916. Mest känd är han ändå kanske för tonsättningen av barnvisan ”Har du sett herr Kantarell.”

Till minne av Herman Palms betydande insatser fick den under 1980-talet uppförda samlingssalen i Stenhamra församlingsgård namnet Herman Palmsalen. Salen ritades av arkitekt Georg Miskar, som även ritade intilliggande Timmermannens kapell.