Foto: Lisbeth Nilsson

Ödeshögs gamla kyrkogård

Gamla Kyrkogården ligger främst i sluttningen ned från kyrkan i nordväst och har delvis lagts om under 1930- och 1960-talet. På kyrkogården är till viss del den äldre strukturen som uppstod senast under andra delen av 1800-talet väl bevarad.

Gravtradition
Gravvårdar från 1900-talets mitt dominerar på kyrkogården och det finns en stor mängd gravvårdar omgärdade med stenram, belagda med grus.På kyrkogårdens finns även obelisker och andra former av stora gravmonument. Som tillexempel en mycket stor gravvård med två emaljerade porträtt, eller en hög rest kalksten med murgröna och en krans utav ekblad i relie. På Ödeshögs kyrkogård
finns titlar såsom; snickaremästaren, fanjunkaren, bokföraren, direktörn, gjutmästaren, maskiningenjören, rättaren, postiljonen och borstbindaren samt
hemmansägare/lantbrukare.

Gravsten med texten Jonas och Johanna Petersons familjegrav. 1797-1929.
Foto: Lisbeth Nilsson

Minnessten
Stort lokalhistoriskt värde har även gravvården över Johanna Pettersson vars gravvård ligger nordöst om kyrkan. Johanna var en mycket företagsam kvinna i Ödeshög under 1800-talet,hon genomförde bland annat, omläggning av hamnen vid Hästholmen och drev torgmarknaden framåt i Ödeshög. Numera anordnas varje år en marknad i juli i Ödeshög till hennes ära- Johanna marknad.

Följande gravskick finns på gamla kyrkogården

Kistgravplats