Foto: Rebecca Pedersen

Sommar i Svenska kyrkan

Under sommaren fylls kyrkorna med mycket musik, en del gudstjänster firas utomhus, sommarcafé, utflykter och vandringar. Häng med till lekparken eller ta en cykeltur till en sommaröppen kyrka. Möjligheterna är många och hoppas du finner gemenskap även under sommaren då många av de ordinarie grupperna har sommarlov.

Här nedan hittar du en del sommaraktiviteter. Ta också del av programmet i församlingsblad, kalendern här på webben, appen kyrkguiden och affischer och anslag vid kyrkor och församlingshem.

Sommaröppna kyrkor 2024

Välkommen in i kyrkan när du åker förbi eller du kanske bor nära din kyrka. Under sommaren står många kyrkor öppna. Nu kan du också få en guidning via din mobiltelefon

Stadsparken i Mjölby. Blommande buskar och svartån med en fontän.

På gång med kyrkan hela sommaren

Tipspromenad i Mjölby Stadspark varje torsdag kl 10-12. Start 16 maj och avslutas 26 september. OBS ingen tipspromenad 6 juni

stenar på kyrkogården.

Kyrkogårdsvandringar bland kända och okända gravar

Följ med på en vandring på kyrkogården i Boxholm den 7 maj kl 18.00 där våra guider visar hos runt och berättar. Kvällen avslutas med fika

Glasstrutar ligger på ett bord. Bredvid ligger några skedar

Glass och lek i Mjölby församlingshem

Måndagar 27 maj - 24 juni för barn 0-5 år med vuxen

Sommarfest i Östra Tollstad Söndag 2 juni

Lekar, spel, tipspromenad med mera. Kaffe och grillad korv. I samarbete med hembygdsföreningen Söndag 2 juni kl 14.00

En grupp människor promenerar tillsammans i skogen.

Sommarvandringar

Kom med på vandring tillsammans med Mjölby församling. 4 juni, 11 juni och 18 juni

Prästkragar på en äng

Musik i sommarkväll Veta kyrka 18 juni

Vardagssånger - Tommy Magnusson framför sina egna låtar. Tisdag 18 juni kl 19.00 i Veta kyrka

Intrumentet psalmodikon i trä med en sträng, stall och greppbräda.

Musik i sommarkväll i Sya kyrka 25 juni

Psalmodikongruppen från Väderstad spelar och berättar om detta instrument. Du kan få provspela. Sya kyrka tisdag 25 juni kl 19.00

Någon spelar cello.

Sommarmusik i Västra Tollstad kyrka 26 juni

Stråkkvintettkvartett med musiker från musikhögskolan i Göteborg. Christian Ölmeklint, cello. Onsdag 26 juni kl 19.00 i Västra Tollstad kyrka.

Helgmålsbön i Rök hela sommaren

Varje lördag kl 18.00 under tiden 29 juni- 10 aug är det helgmålsbön i Röks kyrka. Här rings kyrkklockan manuellt och Sverker Tronêt ansvarar för helgmålsbönen.

Sommarmusik i Stora Åby kyrka 3 juli

Klassiska toner med Ebba Malgeryd - piano och orgel. Christian Ölmeklint - cello Onsdag 3 juli kl 19.00 i Stora Åby kyrka.

Sommarmusik i Svanshals kyrka 10 juli

Från jazz till opera. Linnea Törnquist - sopran. Gunvor Matilda Andersson - piano. Onsdag 10 juli kl 19.00 i Svanshals kyrka.

Heda kyrka

Vägkyrka i Heda

Heda marken lördag 6 juli och veckan därefter bjuder Heda sockenråd in till vägkyrka 8-14 juli

Sommarmusik i Trehörna kyrka 17 juli

AGA trion. Anna-Gösta-Andreas. Gösta Nylund-piano, Anna Ighe Ramqvist-violin. Andreas Josephson- cello. Onsdag 17 juli kl 19.00 i Trehörna kyrka.

Sommarorgel i Västra Tollstad kyrka 21 juli

Kyrkomusiker Per Gustavsson och Evalena Åkesson från Örkelljunga församling spelar fyrhändig orgelmusik. Söndag 21 juli kl 18.00 i Västra Tollstad kyrka.

Sommarmusik i Heda kyrka 24 juli

Svenska sångpärlor, musik av bl a Stenhammar, Söderman, Bellman & Taube. Carl Ackerfeldt, baryton och Johan Hansson Lindström, piano. Onsdag 24 juli kl 19.00 i Heda kyrka.

Olika småkakor på ett fat.

Johannamarken i Ödeshög 25 juli

Ta en paus i marknadsvimlet och fika i församlingshemmet. Ödeshögs kyrkliga syförening ha dukat upp ett välsmakande fikabord. Det går att sitta både ute och inomhus.

Ödeshögs kyrka.

Sommarmusik i Ödeshögs kyrka 28 augusti

Operafestival. Lars Forslund med gästande musiker. Onsdag 28 aug kl 19.00 i Ödeshögs kyrka.