Liten flicka sitter vid ett bord och ritar.
Foto: Josefin Casteryd /Ikon

Barnverksamhet

Svenska kyrkans församlingar har många aktiviteter för barn och föräldrar. För de allra minsta finns det babykaféer, rytmik och öppen förskola. Det finns också verksamhet för större barn.

Kontakta din församling, eller besök dess webbplats, för att få veta vilken barnverksamhet den erbjuder.

Exempel på barnverksamhet

Babykafé

Ett babykafé är en mötesplats för bebisar, små barn och vuxna. Det är bara att komma till ett babykafé – du behöver inte göra någon föranmälan. Ni kan leka, prata, fika, umgås, dela erfarenheter, sjunga barnsånger och lära känna varandra. Du väljer själv när du och barnet ska komma och hur länge ni stannar.

Kyrkis – öppna förskolan

Kyrkis är en öppen förskola, en mötesplats för barn upp till skolåldern och för dig som är förälder och hemma med ditt barn. Kanske är du föräldraledig, dagledig eller arbetslös.

Till Kyrkis kan ni komma för att pyssla, leka, sjunga, fika och träffa andra barn och vuxna.

Miniorer och juniorer

Miniorer och juniorer är barngrupper riktade mot barn i låg- och mellanstadieåldern. Det är en verksamhet där barn får träffa jämnåriga och prata, pyssla, leka och delta i en andakt utifrån veckans tema.

Sök efter barnverksamhet

Många församlingar erbjuder olika aktiviteter för barn. I kalendern kan du söka efter barnverksamhet nära dig.

Hitta aktiviteter för barn
En grupp kvinnor sitter i en ring och lyfter tillsammans ett färgglatt tak. Inne i ringen, under taket, leker små bebisar.

Öppen förskola

Öppna förskolan är en mötesplats där du kan träffa andra barn och vuxna. Det krävs ingen inskrivning eller anmälan och den är avgiftsfri.

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.

Några ungdomar spelar rundpingis inomhus.

Ungdomsverksamhet

Det finns många mötesplatser för unga i Svenska kyrkan. Spela sällskapsspel, gör läxor och fika med kompisar. Eller engagera dig för något som du tycker är viktigt.