Foto: Emma Olausson

Erosionsskydd vid Övre Ulleruds kyrkogård

Nyhet Publicerad

Vid Övre Ulleruds kyrkogård kommer stabilitetsåtgärder genomföras för att förhindra att de sydliga delarna av kyrkogården kan komma rasa ner mot Klarälven. Arbetet kommer att börja under vecka 44.

Vid Övre Ulleruds kyrkogård kommer vi genomföra stabilitetsåtgärder för att förhindra att de sydliga delarna av kyrkogården kan komma rasa ner mot Klarälven.

Två huvudsakliga säkerhetsåtgärder kommer installeras.

1. Erosionsskydd vid kanten av Klarälven.
    En cirka 115 m lång sträcka vid älvkanten ska stabiliseras med ungefär 3 000 m3 sprängsten. Detta ska förhindra att material ”sköljas bort” vid höga flöden av Klarälven. Erosionsskyddet kommer bli lite lika som det som finns i Forshaga vid Klarälven.

För att kunna anlägga erosionsskyddet komma det anläggas en väg ner i slänten. Byggvägen kommer börja på tomten öster om kyrkan. På tomten öster om kyrkan blir det också området där material och maskiner så som personalbord kommer vara.
  2. Stabilisering av slänten.
    På samma sträcka som erosionsskyddet ska anläggas ska slänten stabiliseras. Stabiliseringen av slänten ska utföras med så kallade jordspikar. Bilden nedan visar en skiss hur jordspikar fungerar.

Genom att koppa den ”aktiva zonen” (det är den som kan rasa ner) med den ”passiva zonen” (det är den stabila delen av släntan) med jordspikar stabiliseras hela slänten.

Det handlar om cirka 470 jordspikar som ska borras ner i slänten. För att kunna borra ner jordspikarna måste tyvärr stora delar av sly och träd i slänten röjas. Stubbarna kommer inte fräsas bort eftersom rötterna som finns kvar i marken hjälper till att stabilisera slänten.

Säkerhetskontroller under arbetets gång

Under byggtiden kommer vi genomföra permanenta vibrationsmätningar. Ett larm med gränsvärden som ligger under en skadlig nivå för byggnader är inställd och är kopplat till maskinisterna och deras platschefer. Därigenom är det säkerställt att inga byggnader kommer skadas genom vibration. Hela området inom och kring entreprenaden har fotodokumenterats så att vi har underlag att jämföra med vid kommande efterbesiktning.

Tiden för arbetet

Arbetet med att anlägga vägen ner till Klarälven och byggande av erosionsskyddet vid Klarälven är planerad från vecka 44 till jul år 2023. I början av januari 2024 börjar arbetet med jordspikarna. Jordspikningen är förmodligen färdigt i slutet av april 2024. Därefter kommer den tillfälliga byggvägen som gjorts och området ikring att återställas. Om allt fungerar som planerat är byggnationen klart i slutet av juni 2024.

Kontakt

Om du har frågor kring arbetet är du välkommen att kontakta Forshaga-Munkfors församling på tel 054-875500.