Garn och stickor
Foto: Linda Mickelsson /IKON

Syföreningar

Välkommen till syföreningarna i Fryksände, Vitsand och Östmark.

Att delta i en syförening är ett utmärkt sätt att förena nytta med nöje. På våra träffar pratar och skrattar vi, samtidigt som vi dricker kaffe. Några av oss syr, stickar eller virkar. Men du måste inte handarbeta för att vara med - för den som vill finns det många sätt att bidra till det gemensamma arbetet. Under varje träff har vi också en andakt, då vi får möjlighet att sjunga och be tillsammans.

Föreningarna har lite olika engagemang under året, men gemensamt är att alla stöttar Svenska kyrkans sociala arbete både inom Sverige och internationellt. Vi ordnar auktioner, lotterier och brödförsäljning, och det är alltid en del vinster som är ”hemgjorda”.

Vi träffas i genomsnitt varannan vecka, men på olika dagar i de olika församlingarna. Någon gång per termin försöker vi att träffas alla fyra föreningarna tillsammans för att umgås, sjunga och äta, och varje vår har vi en gemensam resa.

Eva Bonander, diakon