Fred på undantag? Fredsdagen i Domkyrkan 8 maj kl 18-20

OBS! Obligatorisk föranmälan samt legitimation vid entré. FN:s fredsbevarande roll i världen - vilka redskap finns? Medverkande bl a Flaminia Minelli, chef i FN, Anders Kompass, tidigare FN-tjänsteman och Antje Jackelén, ärkebiskop emerita. Musik och utställning.

Fred på undantag?

8 maj 1945 var en fredsdag, ett steg mot en bättre värld. Strax därefter grundades Förenta Nationerna med syfte att vara just en fredens organisation, men idag ser det uppdraget ut att vara svårare än någonsin. Vi lever åter igen i en tid präglad av krig och konflikter, hat och polarisering. Freden är satt på undantag. Vad kan FN egentligen uträtta i den växande skara fasansfulla stridszoner vi ser idag? Vilka redskap har man? Vilka förhoppningar kan vi ha på den organisation som en gång skapades för att ett tredje världskrig aldrig skulle uppstå?

18.00 Välkommen - presentation. Maria Bergius, Göteborgs domkyrkoförsamling

18.05 Musik Timo Nieminen, sång, Gunnar Frick, piano.

18.15 Anförande (språk: engelska)
Flaminia Minelli, Chief of the Policy and Best Practices Service in the Division of Policy, Evaluation and Training of the United Nations Department of Peace Operations

18.50 Musik

19.00 Panelsamtal (språk: svenska)
Anders Kompass, tidigare FN-tjänsteman och ambassadör.
Antje Jackelén, tidigare ärkebiskop i Svenska kyrkan, teologie doktor.
Per Cramér, rektor Handelshögskolan, GU, professor i internationell rätt.
Karin Stenson, vice generalsekreterare Unescorådet.
Moderator: Stefan Eklund, Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne.

19.45 Musik

19.55 Avslutning.

OBS! För deltagande krävs föranmälan, se nedan och att legitimation uppvisas vid entré.

Varmt välkommen!

ANMÄL DIG HÄR SENAST 8 MAJ KL 08: FREDSDAGEN 2024

Om du inte fått bekräftelse via mejl, kolla även i skräpposten.

Utställning

Under perioden 1-17 maj 2024 finns en utställning med information om FN inne i Domkyrkan. Utställningen berättar om FN och dess generalsekreterare med fokus på Dag Hammarskjöld, Svenska FN-förbundet och mänskliga rättigheter. Den lyfter också FN:s globala hållbarhetsmål och ger tips om poddar för information om betydelsefulla personer som har arbetat för mänskliga rättigheter och ger några tips på hur du själv kan engagera dig.

Arrangörer: Svenska kyrkan: Göteborgs Domkyrkoförsamling och Kultursamverkan Göteborgs stift samt Sensus studieförbund.

Medverkande: Innerstaden Göteborg, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne. Med stöd av Levande Historia i Göteborg och Bokmässan.

Om Fredsdagen 8 maj
Fredsdagen 8 maj är en samling för demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde och mot krig, nazism och politiskt våld.