Församlingar & verksamheter

Pastoratet består av sex församlingar. Domkyrkoförsamlingen, Tyska Christinae församling, Vasa församling, Haga församling, Johannebergs församling och Annedals församling. Dessutom ingår Sjukhuskyrkan vid Sahlgrenska sjukhuset och Universitetskyrkan vid Chalmers och Göteborgs universitet i vårt pastorat.

Göteborgs domkyrkoförsamling

Göteborgs domkyrka har ett rikt gudstjänst- och musikliv, en kyrka som är öppen både för göteborgare och turister. Till församlingen hör också Mariakyrkan, som gärna används för dop, begravning och bröllop.

Annedals församling

I församlingen hittar du flera gudstjänster varje vecka, verksamheten Stella, musikarrangemang, gemenskapsträffar, grupper av barn och unga, Bibelstudium, meditation och mycket mer. I församlingen finns Annedalskyrkan och Guldhedskyrkan.

Tyska församlingen

Christinae kyrka är andligt hem för många av Göteborgs tyskspråkiga invånare. Men alla är välkomna att besöka den vackra 1600-talskyrkan.

Göteborgs Haga församling

Haga är en liten församling med stor plats för alla - en öppen mötesplats där människor kan ges möjlighet att erfara möte med Gud, där vi kan möta varandra som människor och där varje människa ges möjlighet att möta sig själv.

Johannebergs församling

Församlingen finns nära dig, i både vardag och helg. Här finns två kyrkor, Johannebergskyrkan och Buråskyrkan, båda i centrala Göteborg. Välkommen!

Vasa församling

Vasakyrkan lever ett omfattande gudstjänstliv, där navet är den söndagliga högmässan, präglad av rik liturgisk och musikalisk gestaltning, en mötesplats för alla åldrar. Även under veckan finns rika tillfällen till bön, lovsång och gemenskap för både barn och vuxna.

Närbild på blommande påskliljor i solsken.

Sjukhuskyrkan Sahlgrenska

Sjukhuskyrkan är ekumenisk. Vi finns för patienter, närstående, personal och vårdstuderande oavsett tro. Telefon 031 - 342 19 18 eller via sjukhusets växel 031 - 342 10 00. Adress: Blå stråket 5. Vi nås säkrast vardagar 9-11. Vårdpersonal når oss under beredskapstid via sjukhusets växel. Om du inte har möjlighet att komma till oss, kan vi komma till dig, där du är på sjukhuset.

Universitetskyrkan i Göteborg

Vi finns för dig som studerar eller arbetar vid Göteborgs universitet (GU) eller Chalmers. Vi är verksamma inom GU Chaplaincy och Chalmers Chaplaincy. Alla är välkomna oavsett livsåskådning eller tro.