Om Göteborgs Domkyrkopastorat

Göteborgs Domkyrkopastorat bildades 1 januari 2018 och består av sex församlingar och nio kyrkor, en sjukhuskyrka och en universitetskyrka. Vi tillhör Göteborgs stift. Pastoratet leds av en domprost, Stefan Hiller, och ett kyrkoråd. Var och en av församlingarna har en församlingsherde och ett församlingsråd.

De lokala församlingarna är utgångspunkten för det mesta av den kyrkliga verksamheten. Samverkan mellan församlingarna sker dock på flera områden, bland annat konfirmation och diakoni. Det finns också två förskolor i pastoratet.

Pastoratet har en gemensam expedition, i Vasakyrkans församlingshem, där man bland annat kan boka dop och andra kyrkliga handlingar.

Här kan du lära mer, se protokoll från kyrkofullmäktige och kyrkoråd eller kanske hitta en ledig tjänst som passar dig.

Kontakt

Här finns kontaktuppgifter till präster, diakoner och övriga anställda i pastoratet.

Någon att prata med

Har du behov av att prata med någon? Pastoratets präster och diakoner finns till för dig.

Välkommen som medlem!

Mer än du tror. Svenska kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation. Tillsammans gör vi skillnad. Ditt medlemskap är inte bara för dig, det betyder mycket för många. Välkommen som medlem i någon av Domkyrkopastoratets församlingar och gör skillnad i centrala Göteborg.

Kyrkoråd

Här finns information om pastoratets kyrkoråd

Kyrkofullmäktige

Här finns kallelser och protokoll till pastoratets kyrkofullmäktige.

Församlings- instruktion för Göteborgs domkyrkopastorat 2021-24

Församlingsinstruktionen är det dokument som styr pastoratets verksamhet.

Pastoratets miljöarbete

I Göteborgs domkyrkopastorat pågår ett medvetet arbete för att minska belastningen på naturen.

Behandling av personuppgifter

Svenska kyrkan välkomnar Dataskyddsförordningen. Vi vill vårda det förtroende som du som medlem eller anställd, förtroendevald och ideell medarbetare ger oss genom att hantera dina personuppgifter på ett tryggt och säkert sätt.

Någon håller upp en visselpipa. Ett ansikte syns suddigt i bakgrunden.

För visselblåsare

Inom Svenska kyrkan i Göteborgs Domkyrkopastorat är vi angelägna om att leva efter våra riktlinjer, principer och gällande lagar. Vi vill göra det möjligt att tidigt fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden inom organisationen.