Närbild på någon som håller fram några kylskåpsmagneter med ord som tvivel, livet, Gud, dela, tro och så vidare.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Allt som är förflyktigas: En spaning i samtidens inre landskap

Föreningen för katekumenatet inbjuder tillsammans med Sensus studieförbund och Göteborgs stift till ett inspirerande webbinarium med Mikael Kurkiala, docent i kulturantropologi vid Uppsala universitet och forskare vid kyrkokansliet. Tisdag 21 maj 2024, digitalt eller i Göteborg.

Talare på kvällens webbinarie är Mikael Kurkiala, docent i kulturantropologi vid Uppsala universitet och forskare vid kyrkokansliet. Han föreläser över temat ”Allt som är förflyktigas: En spaning i samtidens inre landskap”.

Människan är inte bara en art utan också ett löfte som kräver en stödjande andlig kultur för att infrias. Med utgångspunkt i sina böcker När själen går i exil och Där pendeln har sitt fäste reflekterar Mikael Kurkiala över ”människoblivandets” villkor i en sekulariserad samtid. Vilka existentiella resurser står oss till buds och vilka hinder ställer sig i vägen? Vad händer med våra själar när livet förvandlas till en marknadsplats och tempot skruvas upp?

Mikael Kurkiala
Mikael Kurkiala Foto: Magnus Aronson

Katekumenatet finns i flera kyrkotraditioner och har sina rötter i fornkyrkans dopundervisning. Idag är det en av flera former av vuxenundervisning i Svenska kyrkan. Katekumenatet är ett sätt för församlingen att möta vuxna som söker undervisning i kristen tro. Utgångspunkten är deltagarnas egna frågor och livserfarenheter i möte med bibelns berättelser, kristen tradition och kyrkans liv.

Du kan följa webbinariet hemma framför din egen dator. Vill du hellre dela upplevelsen tillsammans med andra, småsnacka och äta en enkel smörgås? Då är du välkommen att följa webbinariet i Västgötasalen på Göteborgs stiftskansli. För dig som vill följa webbinariet fysiskt på plats tillsammans på stiftskansliet startar arrangemanget kl 17.30. Vi inleder med fika och kopplar upp mot den gemensamma föreläsningssändningen kl 17.50.

Länk till föreläsningen skickas ut ett par dagar innan.

Kvällen är ett samarbete med Sensus och Föreningen för katekumenatet.