En ung kille med keps och kedjor runt halsen.
Foto: Camilla Cherry /Ikon

Ansökan och kriterier för antagning

Målgruppen för Ung resurs är personer i åldern 18-25 år med erfarenhet av församlingsliv. För att antas som praktikant behöver du vara nyfiken på att lära känna Svenska kyrkan, dess tro och liv samt dess yrken. Lämna in din ansökan senast 15 april.

Erfarenhet av församlingsliv kan till exempel innebära att du varit med i konfirmandarbete, varit aktiv i ungdomsgrupp eller i körer, medverkat i gudstjänster eller varit kyrkvärd.

Du bör känna dig bekväm i olika sociala sammanhang och vilja vara med i verksamheter med många deltagare, från samlingar med bebisar till träffar för äldre personer. Du kommer exempelvis att hålla i andakter, läsa texter på gudstjänster, undervisa konfirmander, hålla i körer, planera och genomföra lekar samt åka på läger.

Du måste kunna klara av en fulltidssysselsättning då praktikåret innehåller 40 timmar per vecka.

Ansökan

Ansökan innehåller tre delar: referenter, ansökningsformulär och personligt brev.

Du behöver ha med kontaktuppgifter till två personer som kan vara dina referenter, alltså säga något om hur du är som person. En av dem ska vara medarbetare i Svenska kyrkan.

I ansökningsformuläret fyller du i uppgifter om dig själv, var du skulle kunna tänka dig att bli placerad och kontaktuppgifter till dina referenter. Det finns praktikplatser i följande stift: Luleå, Härnösand, Uppsala, Karlstad, Stockholm, Strängnäs, Västerås, Linköping, Skara, Visby och Göteborg. Du kan alltså flytta långt eller kort hemifrån.

Den sökande praktikanten kan önska placering på en viss praktikplats – om båda parter är överens om detta bör båda ange det i sina respektive ansökningar.

Vi vill att du skriver ett personligt brev (ca en A4-sida långt) där du berättar om dig själv. Beskriv dig själv, dina intressen, dina förväntningar på praktikåret och vilka utmaningar du tror att Ung resurs skulle innebära för dig. Brevet bifogar du som en Word- eller PDF-fil i formuläret. Bifoga även ett foto på dig själv.

Vi behöver din ansökan senast 15 april, men självklart kan du lämna in den tidigare än så!

Förutsättning för antagning och placering

Möjlig antagning och placering av praktikanter grundar sig på:

• Personligt brev
  • Personlig lämplighet
  • Att den sökande kan ha en heltidssysselsättning
  • Uppvisat utdrag ur belastningsregistret
  • Intryck vid personlig intervju
  • Särskilda behov (exempelvis diagnos, psykisk hälsa, mobilitet, medicinering osv. Kännedom om särskilda behov möjliggör en placering)
  • Social kompetens och hur bekväm den sökande är med verksamheter och sammanhang med många deltagare
  • Samarbetsförmåga såväl som förmåga att arbeta självständigt
  • Lämpliga praktikplatser att matchas med

Vid placering prioriteras följande:

• Komplett ansökan
  • Erfarenhet av ideellt engagemang inom Svenska kyrkan
  • Möjlighet att placeras utifrån särskilda behov
  • Flexibilitet för praktikplats på annan ort
  • Är husdjursfri (församlingarnas bostäder tillåter oftast ej husdjur)

När du har skickat in ansökan får du en kopia till din e-post.

Intervju och förslagsplacering

Efter ansökan blir du kallad till en intervju i det stift du tillhör. När alla intervjuer är genomförda matchas de sökande med praktikplatser. Därefter presenteras en förslagsplacering som både den sökande och praktikplatsen måste tacka ja till för att den ska bli definitiv.

Besked

Om du blir godkänd för placering får du besked i maj månad. Om du inte blivit antagen får du veta det skriftligen i maj månad. Vanligtvis påbörjas praktikåret under augusti månad.

Utdrag ur belastningsregistret

Om du bli antagen behöver du uppvisa utdrag ur Polisens belastningsregister till din praktikplats.

Läs mer om utdrag ur belastningsregistret hos Polisen.