Ekonomifortbildning för kyrkoherdar och mellanchefer

I rollen som kyrkoherde och även som mellanchef ingår ett ekonomiskt ansvar och för att kunna ta beslut kring ekonomi behövs en grundförståelse för vad ekonomi är och innebär. Under dessa tillfällen ger vi en introduktion till ekonomi som verktyg för en god kyrklig verksamhet och som en del av ett gott chefskap. Fredag 4 okt och 15 nov 2024 8.30, digitalt

Under utbildningen går vi igenom begrepp och sammanhang som underlättar dialogen med förtroendevalda, medarbetare och revisorer och ger en introduktion till ”Verktyg för verksamhetsstyrning”.

Dag 1 har fokus på planering och uppföljning och hur stiftets rekommenderade arbetssätt för verksamhetsstyrning fungerar i stora drag. Vi pratar om ekonomins roll i styrningen av verksamheten och går igenom begrepp och frågor kopplade till bland annat verksamhetsplaner, budget och uppföljning.

Dag 2 har fokus på frågor kopplade till församlingen som ekonomisk enhet, vilka krav som ställs utifrån inomkyrkliga och civilrättsliga regelverk och vilka begrepp som är bra att känna till. I detta ingår bland annat resultat- och balansräkning, årsredovisning och målkapital. Vi pratar också om intern kontroll, vad det innebär i praktiken och vad som ingår i kyrkoherdens och mellanchefernas roller.

500 kr per utbildningstillfälle

Fredag 4 oktober 2024 8:30-12:00, digitalt
Anmäl dig här senast den 26 september 2024 (för dig med svenskakyrkan.se-adress)
Anmäl dig här senast den 26 september 2024 (för dig utan svenskakyrkan.se-adress)