Foto: Thinkstock

Fairtrade och rättvis handel

Varor som kallas "rättvist handlade" kan antingen vara certifierade av Fairtrade eller komma från en producent som följer kriterier för rättvis handel från World Fair Trade Organisation, detta kallas Fairtrade.

Vi upprörs och oroas av de globala orättvisorna men det är inte alltid lätt att veta vad vi kan göra åt dem. För att synliggöra, mångfaldiga och stärka kyrkans arbete för etisk konsumtion och rättvis handel fanns tidigare Kyrka för Fairtrade. Diplomeringen håller på att avvecklas, men Fairtrademärkningen och andra märkningar som visar på att varan är producerad under justa förhållanden finns kvar.

Kyrkorna har alltid varit en viktig kraft i arbetet för etisk konsumtion och rättvis handel. På 1960-talet etablerades begreppet Rättvis handel som en rörelse och ett handelssamarbete.

FAIRTRADE är en etisk och social märkning som fokuserar på mänskliga rättigheter. När du köper Fairtrademärkta varor (och Rättvist handlade varor) bidrar du till en bättre och friare tillvaro för både barn och vuxna i de fattigare delarna av världen.

Göteborgs stift vill verka för en ökad konsumtion av varor som är Fairtrade eller Fair Trade.