Foto: Anders Gustafsson

Församlingsinstruktion – uppstart

Att ta fram en församlingsinstruktion är ett tillsammansarbete. Arbetet ske med en bred förankring i församlingen, dessutom behöver stiftet vara med redan i ett tidigt skede. Vid uppstartsmötet går vi igenom processen tillsammans och startar arbetet med att ta fram en ny församlingsinstruktion. Ges på förfrågan, lokalt i församlingen eller i Göteborg.

Församlingsinstruktionen är ett dokument som beskriver hur ett pastorat, eller en församling som inte ingår i ett pastorat, vill förverkliga sitt uppdrag på den plats där den verkar. Det är ett identitetsdokument som visar på kyrkans enhet då den arbetas fram i samarbete mellan församlingar och stift. Församlingsinstruktionen fungerar också som ett tillsynsdokument för biskop och domkapitel.

Vid ett uppstartsmöte för arbetet med församlingsinstruktion kommer vi tala om vad en församlingsinstruktion är, vad den behöver innehålla, varför den behöver förnyas vart fjärde år och hur processen för detta kan gå till. Särskilt fokus kommer läggas på hur man kan ta sig an arbetet med omvärldsanalys och barnkonsekvensanalys som är centrala delar i utformandet av en ny församlingsinstruktion.

Målgruppen för uppstartsträffen är i första hand den arbetsgrupp som kommer ha ansvar för att ta fram en ny församlingsinstruktion. Det kan alltså vara en blandning av kyrkoherde, förtroendevalda och anställda.

Kostnadsfritt

Ges på förfrågan, lokalt i församlingen/pastoratet eller på Stiftskansliet i Göteborg