Foto: Tomas Pettersson

Församlingsröster om Ung resurs

De församlingar som har erfarenhet av ung resurs menar att praktikanterna bidrar med mycket nytänkande och nyfikenhet. Flera av de som börjat som praktikanter går sedan vidare till att arbeta i Svenska kyrkan, som anställda eller ideella.

Per Eriksson, församlingsherde, Tynnereds församling.

Vad har praktikanten för arbetsuppgifter i er församling?

– Tynnereds församling och Västra Frölunda pastorat har tagit emot ung resurs de tre senaste åren. Vi har en stor spännvidd i arbetet och ger därför praktikanten möjlighet att få prova på olika områden och saker. Under hösten brukar vi se till att besöka många olika verksamheter och sedan fördjupa och vara mer engagerad i tre till fyra verksamheter under resten av året. Oftast handlar det om att finnas med i ordinarie verksamhet men det kan variera från år till år vilken tyngdpunkt det blir: barn, ungdom/skola, diakoni eller sång/musik/gudstjänst.

Vad upplever du att en Ung resurs tillför i just ert församlingsarbete?

– De bidrar med nyfikenhet och energi. Nya ögon utifrån som hjälper oss att se det vi själva är blinda för. Också positivt för våra egna barn och ungdomar att få möta någon ”utanför” Tynnered.

Ska ni ha en ung resurs under kommande läsår och vad har du för förväntningar och förhoppningar inför just denna praktikants tid hos er?

– Ja, vi kommer ta emot en person ifrån från Hudiksvall. Jag hoppas att det skall vara en tid för att få vara mycket mitt i ett församlingsliv. Att hen skall känna sig delaktig i ett arbetslag och ha med sig det stora att ”tillsammans” är vi med och skapar en miljö som inbjuder till förändring och hopp, till Guds närvaro.

Vad tror du att praktikåret Ung resurs innebär för rekrytering av personal och ideella till Svenska kyrkan?

Det är mycket viktigt både som signal till hela organisationen att om vi inte satsar på de unga och erbjuder vägar i olika former för unga att ta plats så sviker vi inte bara dem utan även kyrkans kallelse. Det är bra att ung resurs finns och kan ge församlingar/pastorat råg i ryggen att budgetera och satsa på unga människor. Jag hoppas att fler också vågar tänka långsiktigt. Det utmanar oss också att träna medarbetare att bli goda handledare – något som kommer bli än viktigare i framtiden inte bara för unga, för ideella, utan för allt ledarskap. Jag tror att Gud ständigt sänder människor till oss på många olika sätt, ung resurs är ett av Guds sätt att göra det just nu.

Kent Karlson, präst, Olaus Petri församling, Örebro

Vad har praktikanten för arbetsuppgifter i er församling?

– Vi har haft praktikant hos oss sex år i rad nu. Församlingen har också sedan tidigare haft någon form av volontär sedan mitten av 1970-talet med ett par års uppehåll innan Ung resurs. De har bland annat jobbat med konfirmander, ungdomsgrupp, dagledigträffar, öppen förskola, barnkör, vaktmästeri, städ, nätvandring, gudstjänstmedverkan och massa annat.

Vad upplever du att en ung resurs tillför i just ert församlingsarbete?

– En ung resurs är just en resurs som kompletterar ordinarie personal, inte ersätter. Det kommer nya frågor och idéer om verksamheten som hjälper till att utveckla den. Arbetslaget påminns om att vi ständigt är i förändring där medarbetare kommer och går.

– Ja, det kommer vi att ha. Vi förväntar oss att få vandra ett läsår tillsammans där vi både kan få och ge erfarenheter där både den som är ung resurs och vi kan få växa tillsammans.

– Jag tror att det ger en möjlighet att se vad det är att arbeta i församling och inspireras för en fortsättning. Tre av de sex senaste har påbörjat teologiutbildning och någon har funderingar på att bli diakon så visst gör det något att få dela ett läsår i en församling. Några har tyckt om att göra detta år och konstaterat att man inte vill jobba i kyrkan men fortsatt vara aktiv på något sätt.

Karl-Oskar Löfgren, församlingspedagog, Vallda

Vad har praktikanten för arbetsuppgifter i er församling?

– De arbetar främst med barn- och konfirmandgrupperna, men också med tekniska och musikaliska uppgifter.

Vad upplever du att en ung resurs tillför i just ert församlingsarbete?

– De bidrar med mycket nytänkande. De är också en brygga mellan konfirmander och ungdomar och kommer med nya idéer, det har vi märkt inte minst under coronatider.

– Ja det kommer vi. Jag hoppas att hen ska berika församlingslivet med sin personlighet och kompetens men att personen också ska få utvecklas och stärkas i sin tro.

– Jag tror att det betyder jättemycket. Det är ett sätt för unga människor att testa på att arbeta i Svenska kyrkan. Dessutom ser ungdomar och konfirmander att det finns möjlighet till att arbeta i Svenska kyrkan så den unga resursen bidrar förhoppningsvis till inspiration!

Text: Kristine Ålöv Foto: Tomas Pettersson

Texten är tidigare publicerad i tidskriften Korsväg (nr 3 2021).

Om Ung resurs

ungresurs.nu är ett utbildningsår med praktik inom Svenska kyrkan. Året är en möjlighet för unga vuxna mellan 18 och 25 år att göra en insats för medmänniskor inom Svenska kyrkan och dela en församlings tro och liv.

Som praktikant i ungresurs.nu får du ta del av en församlings liv och verksamhet och upptäcka mer om kristen tro. Du blir en extra resurs i församlingen och du får en handledare. Det betyder att du inte ersätter ordinarie personal. Dina uppgifter kan se olika ut i olika församlingar, men många praktikanter deltar i verksamheter för barn och unga. Du kan till exempel också delta i arbetet med körer, i verksamheter för äldre, eller utföra vaktmästaruppgifter.​

Samtidigt är det en möjlighet för församlingen att få en extra resurs. En ung person, med nya idéer, kan bidra med ett utifrånperspektiv och berika församlingsarbetet. Ung resurs är också en viktig möjlighet för rekrytering till yrken i Svenska kyrkan.