En åker med några små skogsdungar och flera vindkraftverk.
Foto: Mona Davidsson /Ikon

Fossilfri kyrka

För att minska klimatpåverkan från våra kyrkor arbetar vi för fasa ut olja som uppvärmningsform. Därför har vi dragit igång ett projekt som heter fossilfri kyrka. De enheter som använder olja för uppvärmning kommer att få hjälp i utredningsarbetet för att ta fram lämpliga alternativ.

Stiftsstyrelsen beslutade den 5:e oktober att anta en Klimatstrategi för Göteborgs stift. Ett av de två övergripande målen för strategin är att:

Göteborgs Stift ska, som regional enhet, senast 2025 ha minskat sina klimatpåverkande utsläpp från det samlade byggnadsbeståndet med 30 % räknat från 2018 och i övrigt uppfyllt målen för de utvalda fokusområdena.

Detta projekt ligger således helt i linje med intentionerna i Klimatstrategin. Församlingsutskottet har också redan beslutat att en del utav kyrkounderhållsbidraget (KUB 2019) får lov att användas för att gemensamt och samordnat utreda åtgärder för att sänka församlingarna/pastoratens underhållskostnader i kyrkobyggnader som har fossila bränslen och ålderstigna värmesystem. Förutom detta kommer utredningen visa åtgärdernas miljöpåverkan, driftskostnader för varje byggnad och även för övriga byggnader utom kyrkobyggnaderna.