Håpets katedral – ger hopp för en hållbar framtid

Håpets katedral är ett flytande heligt rum som byggts i Fredriksstad. Dess skimrande takplattor i olika färger är tillverkade av plast från fisklådor, insamlade längs stränderna i Bohuslän.

Håpets katedral är byggd i form av en stavkyrka på en pråm av trä 2017–2022. Den har skapats av konstnären Solveig Egeland med stöd av Norska kyrkan i Fredriksstad och andra intressenter. Katedralen har blivit en stark symbol för samverkan över religiösa och andra gränser kring social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Runt hamnen på ön Isegran i Fredrikstad har det vuxit fram en arbetsgemenskap som samlat ideella i olika åldrar och med olika bakgrunder.

Det man vill åstadkomma med denna lite udda men fantastiska skapelse är så mycket mer än just bara en fysisk byggnad rest på en pråmliknande båt. Håpets Katedral är ett mångreligiöst och bärkraftigt konstprojekt i trä och plast och det skall genom sin verksamhet säkra såväl social, som ekonomisk och miljömässig bärkraft. Mottot är: ”Vi skall bygga en katedral med byggstenar av plast som vi människor har kastat i havet. Katedralen skall vara ett bevis på att vi kan förvandla något ont till något gott”.

Solveig Egeland strandstädar Foto: Håpets katedral

Håpets Katedral är nu färdigbyggd och projektet har övergått i en mer långsiktig etablerings- och driftsfas. Initiativtagare Solveig Egeland driver verksamheten vidare i Fredrikstad tillsammans med Håpets styrelse. Göteborgs stift stöttar, i egenskap av vänstift, det fortsatta arbetet. Det finns en vision om att katedralen ska kunna flyttas till platser och orter som vill samla engagerade krafter och väcka uppmärksamhet kring hållbarhet. Sommaren 2023 gjorde Håpets katedral en utflykt till Arendal, på norska sydkusten, där hon fanns med under den norska motsvarigheten till Almedalsveckan. Det blev succé och hon fick utmärkelse som bästa seminarielokal.

Det går bra att besöka Håpets katedral på Isegran i Fredrikstad och inspireras av hennes skönhet, ta del av syftet och berättelsen om tillkomsten och allt gott arbete som utförts och som alltjämt pågår. Flera församlingar och grupper har redan varit där. Är ni intresserade så går det bra att ta kontakt direkt med ansvariga för Håpet eller med kontaktpersoner på Göteborgs stiftskansli.

Redan under pandemin föddes idén om att kunna flytta katedralen söderut längs västkusten till Göteborg och det hoppas vi ska ske snart. Läs gärna mer om Håpets katedral på turné längre ner.

Läs mer om Håpets katedral

En ritning av en fågel

Hoppets duva

Under Vetenskapsfestivalen april 2024 byggde vi tillsammans en hoppets duva av plast från havet. Vi skapade ett gigantiskt konstverk av det skräp som människor har slängt. Bygget skedde på domkyrkoplan i Göteborg

En trekantig hög pråm med ett tak i regnbågens alla färger, byggt som ett stort mosaikfönster.

Håpets katedral, en hoppets symbol

Håpets katedral är ett livssynsöppet konst- och miljöprojekt som handlar om att skapa hop genom samarbete. Länken går till den norska webbplatsen för Håpets katedral.

Håpets katedral – för miljö och skapande

Håpets katedral är ett mångreligiöst och bärkraftigt konstprojekt i trä och plast, som byggts i Fredrikstad i Norge. Fokus i projektet ligger på handling och hopp snarare än på maktlöshet och passivitet. Artikel från tidskriften Korsväg 2021.

Ett stort tak av transparenta färgglada mosaikplattor, sett underifrån.

Håpets katedral på turné

Vi planerar en turné längs västkusten sensommaren 2025 med den norska Håpets katedral. Det är ett flytande heligt rum med skimrande tak av plast som samlats in längs stränderna i Bohuslän. Projektet handlar om social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet.