Foto: GettyImages

Identitet och uppdrag

Resurser för att rusta för uppdraget att bedriva lärande och undervisning.

Svenska kyrkan som folkkyrka är till sin identitet öppen, demokratisk och rikstäckande. Det är en ständigt inspirerande påminnelse om att ta fasta på det konkreta i relationen med oss själva, varandra och den Gud som lovar att vara med oss alla dagar till tidens slut. I de kontakterna behöver vi vara realistiska och verklighetsförankrade och bidra till hopp i det liv som faktiskt är. Vi hjälper varandra att medvetandegöra var vi står, uppmärksammar konfliktpunkter och vägar till växt. Tillsammans behöver vi som människor och kyrka glänta på de möjlighetsfönster som finns! Det finns många idéer och infallsvinklar att upptäcka och utforska när sammanhangen formas lokalt och globalt.

Göteborgs stifts program för lärande och undervisning

Lärande och undervisning pågår i församlingar och pastorat runt om i hela landet varje dag. Liv och tro delas, levs och praktiseras. En gemensam kraftsamling pågår sedan 2017 och Göteborgs stift stärker denna lokalt.

En liten flicka med förstoringsglas sitter på gräset och studerar buketten hon just plockat.

Biskopsbrev om lärande och undervisning

Den 25 augusti 2021 lanserades biskoparnas brev om lärande och undervisning ”och lär dem…”. Brevet tar sin utgångspunkt i det reformatoriska arvet och talar om dagens Sverige som utmaning och möjlighet. Du kan läsa mer om det här.

Några tonårstjejer sitter på en hustrappa.

Etiska riktlinjer för arbetet bland barn och unga

I Svenska kyrkan, på alla nivåer, behöver vi ha tydliga riktlinjer för arbetet bland barn och unga 0–18 år. Vi behöver skapa trygga och inkluderande mötesplatser där det är en självklarhet att känna sig välkommen och inkluderad. Det ska finnas goda strukturer och rutiner att falla tillbaka på om vi som medarbetare behöver agera för barns bästa.

Folkbildning

Tillsammans med Sensus studieförbund, andra samverkansparter och deltagare skapar Svenska kyrkan i Göteborgs stift mötesplatser för kultur och bildning. Att tillsammans dela kunskaper och erfarenheter ger oss möjlighet att förstå mer om oss själva, om andra, vår samtid och världen vi lever i. Möten förändrar människor och människor förändrar världen.

I behov av särskilt stöd

Svenska kyrkan är tydlig. Kyrkan är en kyrka för alla. Alla ska inbjudas till delaktighet och dela liv, ingen undantagen. Utifrån specifika förutsättningar, och med varierade förmågor, skapar vi meningsfulla mötesplatser runt om i landet. Göteborgs stift vill vara, forma och underhålla inkluderande praktiker som breddar, fördjupar och berikar.

Kyrkomötets uttalande om undervisning

Kyrkomötet uppmanar hela Svenska kyrkan till en långsiktig och systematisk satsning på undervisning och lärande.

Läromässiga tendenser i Göteborgs stift

Vad har präglat och präglar vårt landskap för lärande och undervisning?

Två personer håller upp regnbågsflaggan mot himlen.

Regnbågsnyckeln

Resurser för inkludering och arbete med HBTQ-frågor.

Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete

Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete bidrar till ett konfirmandarbete som utförs på ett likvärdigt sätt och skyddar konfirmandernas rättigheter. Det beskriver förutsättningar för ett konfirmandarbete med hög teologisk och pedagogisk kvalitet.