Stipendier för interreligiös praktik i Norge och Jerusalem

Under 2024 erbjuds ett stipendium för interreligiös praktik på Kirkelig dialogsenter i Oslo och i Drammen i september och ett stipendium för internship på interreligiösa Rossing Center for Education and Dialogue i Jerusalem från augusti till oktober. Stipendiet kan sökas av kandidater till tjänster inom Svenska kyrkans profilyrken (diakon, musiker, pedagog och präst) i något av de medverkande stiften, men även av den som har en anställning inom dessa stift oberoende av yrke.

Kirkelig dialogsenter

Kirkelig dialogsenter i Oslo har som uppgift att bidra till att göra tros- och livssynsdialog till en integrerad del av församlingars arbete. Under 30 år har centret utvecklat och bidragit med kurser, föreläsningar och undervisningsmaterial i interreligiösa frågor.
”Sier vi” är ett exempel på material centret utarbetat och Dialogpilotene är en kurs som vuxit fram ur centrets verksamhet och nu delar kontor med centret. Kirkelig dialogsenter i Drammen har liknande uppdrag som Oslos och är kanske mest känd för sin Sacred Music Festival, som äger rum under tiden för stipendiet.

Stipendiet är på 1 månad.

Rossing Center for Education and Dialogue

Rossing Center for Education and Dialogue är en interreligiös organisation baserad i Jerusalem som främjar ett inkluderande samhälle för alla religiösa, etniska och nationella grupper. Genom utbildning, möte, forskning och rådgivning arbetar Rossing Center för bättre relationer mellan judar, kristna och muslimer i det heliga landet.

Så här skriver Santal Sjöblom Timstedt, som var vår stipendiat på Rossing Center 2023: ”Det var betydelsefullt att få vara en del av en organisation som gör ett så viktigt jobb och få underlätta för alla dem som givit sitt liv för ett arbete som görs i ständigt uppförsbacke. Det har varit spännande att ta del av en annan kultur och lära mig mer om religiösa yttringar av min egen och andras religioner. Erfarenheter som bidrar till en annan förståelse av vad den världsvida kyrkan är och vad min roll i det hela innebär. (…) Jag skulle rekommendera denna upplevelse till alla som vill lära sig mer om situationen i Israel-Palestina eller som på något vis använder teologi i sin vardag,”

Stipendiet är på 2 månader.

Samverkan

Svenska kyrkan på nationell nivå samarbetar med stiften i Göteborg, Linköping, Luleå, Lund och Strängnäs om stipendiet, med stöd från Lunds missionssällskap. Andra stift är välkomna med från 2025.

Svenska kyrkan har etablerade samarbeten med interreligiösa verksamheter och utbildningsinstitut i andra länder där samarbeten över religiösa gränser både är ett mål och ett verktyg för det sammanhanget. Att ge möjlighet att ta del av dessa kunskaper och erfarenheter är ett sätt att berika Svenska kyrkan.
Sista dag för ansökan för stipendierna är den 1 maj. Beslut ges 15 maj.

Bedjande kvinnor på Hurvasynagogan i Jerusalem Foto: Peter Lööv Roos

Detta innehåller stipendiet

Upparbetad kontakt med mottagande organisationer
Regelbunden kontakt med hemstiftets handläggare för interreligiösa relationer
Ett ekonomiskt stipendium som ger möjlighet att täcka hela eller del av kostnader för resa, kost och logi.
Tillgång till Svenska kyrkans försäkring för utlandsvistelse
Tillgång till Svenska kyrkans krisberedskap
I Jerusalem finns ordnat boende, i Norge kan vi hjälpa till att finna logi.

Ansökan som skickas till peter.loov.roos@svenskakyrkan.se ska innehålla

-          CV
-          Personligt brev

Kontakta gärna ert stifts handläggare för interreligiösa relationer innan ansökan:

Göteborgs stift

Henrik Frykberg, stiftsadjunkt