Foto: Robert Kneschke

Könsidentitet

Vem är jag? Att växa upp med känslan av att inte vara som alla andra är ämnet i flera författares verk. Några av dem har valt att skriva om sina egen uppväxt. I denna kategori hittar du samtal från Svenska kyrkans scen Se människan på bokmässan.

Samtal från Se människan-scenen på Bokmässan 2023

Jonas Gardell

Den 29 juli 1971 skulle de flesta stockholmarna minnas som en tropisk natt som ställde alla regler på ända. Men för stadens fjollor var det natten då Club Etoile flyttade in på Piperska muren och ställde till med fest för 700 personer. En bitchig, smärtsam, rolig och mörk berättelse om fjollorna, de feminina homosexuella män som då som nu är bland de mest utsatta av alla. Jonas Gardell i samtal med Maria Essunger, docent i systematisk teologi med livsåskådningsforskning vid Uppsala universitet.

Samtal från Se människan-scenen på Bokmässan 2022

Ann-Christine Ruuth

Ann-Christine Ruuth föddes på 1950-talet, fick namnet Åke och växte upp i en kyrklig småländsk familj. Tidigt kände Åke sig annorlunda, men det fanns ingenting i hans värld där det kunde speglas eller ta plats. Vem var han, kyrkoherden och trebarnspappan, och vad behövde han för att bli hel? Till slut fick det bära eller brista. 2010 blev Ann-Christine sig själv, 58 år gammal. Först nu berättar hon sin egen historia. Ann-Christine Ruuth i samtal med Mia Ås, verksamhetsutvecklare Sensus.

Samtal från Se människan-scenen på 2021 års bokmässa

Jonas Gardell

Berättelsen om de unga studenterna Pontus Wikner (filosofen) och Herman och om deras omöjliga kärlek under andra halvan av 1800-talet. Det är också en berättelse om några modiga ungdomar i en liten stad i Mellansverige under andra halvan av 1900-talet, som bestämmer sig för att också de har rätt till lycka. En roman om kärlek i en tid när kärleken saknade språk. Den sanna historien om hur kampen för den homosexuella friheten började. Hör ett samtal mellan Jonas Gardell och Sabina Koij, domkyrkolektor i Stockholms domkyrkoförsamling.

Esther Kazen

Att vara både frikyrkopastor och feminist kan vara komplicerat. Esther Kazens tro har kantats av tvivel och frustration över en religion som utövat både kvinnoförtryck, homofobi och rasism. Kan man vara vän med både sin tro och sina tvivel? Är det är fullt rimligt att vara troende, feminist och allierad för HBTQ-personers rättigheter? Esther Kazen samtalar med Elisabeth Pettersson, programchef för prästutbildningen på Svenska kyrkans utbildningsinstitut i Uppsala och Lund.

Se människan scen från 2020 års digitala bokmässa

Olivia Skoglund

Serietecknaren Olivia Skoglund berättar med lätthet, svart humor och svängiga teckningar om en pågående könstransition. Varför vill jag bli tjej, det verkar ju så jobbigt? Ska jag vara glad eller ledsen för att män visslar efter mig på stan? Varför hanterar jag allt jobbigt med att skämta om det? I ett samtal med Susanne Olbing, präst, kaplan och församlingsherde i domkyrkan Göteborg.

Elin Boardy

Berlin, sent 1920-tal. Hit söker sig 20-åriga Hedvig från Göteborg och finner den fria tillvaro hon längtat efter. Här möts de avvikande, de revolutionära, de hämningslösa. Men på gatorna mullrar det, de brunas maktövertagande rycker allt närmare. Elin Boardy i ett samtal med Lars Björksell, kyrkoherde i Halmstad.

Se människan scen i Göteborg 2018 och 2019

Annika Hamrud

HBTQ-personer i Uganda lever ständigt med risken att misshandlas, fängslas och mördas. Efter 50 år av framgångsrik kamp för lika rättigheter sker idag en utveckling åt motsatt håll. Religiösa konservativa arbetar för att kriminalisera homosexualitet. Många av dessa kommer från länder som Sverige. Journalisten Annika Hamrud talar med Emilie Weiderud.

Leonora Christina Skov

Leonora Christina Skov har skrivit den självbiografiska romanen Den som lever stilla, som tilldelats Danmarks motsvarighet till Augustpriset. Den handlar om att växa upp och försöka göra allt rätt för att bli älskad, och om att komma ut som lesbisk och förskjutas av sina föräldrar. Författaren talar med Caroline Krook.

Saga Becker

Transaktivisten och skådespelaren Saga Becker debuterar med Våra tungor smakar våld, om en självupplevd verklighet med destruktivt missbruk och livsomvälvande förälskelse. Samtal med Pontus Bäckström.

Nino Mick

Nino Mick skriver en direkt, lyrisk text om när den flytande könsidentiteten ska naglas fast i en diagnos. Om att göra en resa mellan ett jag och något annat ordlöst bort från kyrkan, om att ändå känna sig som Guds redskap. Samtalsledare: Esbjörn Hagberg.

Aleksa Lundberg

Skådespelaren och journalisten Aleksa Lundberg berättar i sin debutbok Bögtjejen om sin barn-och ungdomstid, om känslan av hur det är att leva i fel kropp och om resan mot en könskorrigering. Samtalspartner är Lena Sjöstrand.

Khaled Alesmael

I boken Selamik skildrar författaren hur det är att leva som homosexuell i dagens Syrien och hur det var att komma till ett svenskt asylboende. Samtalet som förs på engelska leds av Pontus Bäckström.