Foto: Mikael Ringlander

Filmfestivalen

Svenska kyrkan nationellt och Göteborgs stift spelar en aktiv roll på Göteborg Film Festival, en plattform för kulturell dialog och mångfald. Genom seminarier och prisutdelningar bidrar de till att fördjupa samtal kring konst, samhälle och existentiella frågor.

Svenska kyrkan på nationell nivå, i samarbete med Göteborgs stift, engagerar sig aktivt i Göteborg Film Festival, en av Nordens mest framstående kulturella händelser. Genom att tillhandahålla både filmpriser och organisera seminarier under festivalen, bidrar kyrkan till att främja konstnärlig mångfald och dialog inom filmbranschen. Detta samarbete markerar en förening av kulturella och religiösa sammanhang, och belyser filmens potential som en plattform för att utforska mänskliga erfarenheter och värderingar.

Göteborg Film Festival, med sin betoning på mångfald och inkludering, är en idealisk arena för Svenska kyrkan att närvara och engagera sig i samtal om existentiella och etiska frågor. Genom att delta i denna viktiga kulturella händelse understryker kyrkan sitt åtagande för att främja samhällsreflektion och gemenskap, och visar att den är en relevant röst i dagens samtida kultur.

Hogir Hirori

Svenska kyrkans filmpris 2016

2016 års filmpris Angelos går till "Flickan som räddade mitt liv", en film av Hogir Hirori.

Femton filmer tävlar om Svenska kyrkans filmpris

Den 29 januari invigs den 39:e upplagan av Göteborg Film Festival. För femtonde året i rad delar Svenska kyrkan ut sitt filmpris Angelos till en film som håller hög konstnärlig kvalitet samtidigt som den levandegör existentiella frågor.

Filmfestival 2024

Göteborg Film Festival 2024 äger rum mellan 26 januari och 4 februari. Festivalen sker på biograferna i Göteborg och vissa filmer kommer parallellt att visas även digitalt.

Hogir Hirori filmpris 2016

Svenska kyrkans filmpris 2016

Filmfestivalen 2016

Tre filmer av studenter från Betlehem och mycket mer att uppleva på Akademin Valand.

Svenska kyrkans filmpris, jury och seminarier under Göteborg Film Festival

Den 23:e januari 2015 öppnar den 38:e filmfestivalen i Göteborg och den avslutas den 2:e februari.

Filmfestivalen Seminarier 2015

Svenska kyrkan är i år medarrangör vid tre av festivalens seminarier på Pustervik. Vid ett av dem är Mikael Ringlander därtill moderator.

Bild på Juryn Svenska kyrkans filmpris 2015 Filmfestivalen

Filmfestivalen Jury 2015

Filmfestivalen Svenska kyrkans filmpris jury 2015

Svenska kyrkans filmpris Filmfestivalen

"Jag är fan en Panter" fick Svenska kyrkans filmpris

Svenska kyrkans filmpris 2014 delades under onsdagkvällen ut till dokumentären ”Jag är fan en Panter”, i regi av Leo Palmestål, Jennifer Jerez och Anders Rundberg. Priset på 50 000 kr och prisikonen Angelos överlämnades i samband med filmens premiärvisning under Göteborg International Film Festival.