Foto: Kristina Bergqvist

Svenska kyrkans programpunkter med tema Klimat på Bokmässan 2023

Nyhet Publicerad Ändrad

Se människan är miljödiplomerat och vi väljer varje år att lyfta fram frågor som rör klimat och miljö på de scener där vi medverkar.

FREDAGEN DEN 29 SEPTEMBER

Bokmässans seminarier

Seminariekort krävs för inträde torsdag, fredag, lördag

Seminarietid: kl 11.00–11.45 (45 min)

Plats: del av Bokmässans seminarieprogram Sal J1

Skogen som källa till liv och konflikter

Vad händer när konflikterna kring skogen skärps och mänsklighetens fortlevnad står på spel?  Ett samtal om hur skogen som livsnödvändigt habitat med existentiell och kulturell betydelse för oss människor ställs mot krav på utökad skogsavverkning och grön omställning. Med David Thurfjell, religionshistoriker och författare aktuell med boken En lockton i ödemarken, Sebastian Kirppu, skogsbiolog på Skydda skogen, och Jannie Staffansson, landförsvarare och renskötare i Jokkmokk. Samtalet leds av Karin Sarja, avdelningschef på Kyrkokansliet.

Språk: Svenska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan och Norstedts

SÖNDAGEN DEN 1 OKTOBER

Se människan-scenen

Kl 15.00–15.35

Klimatkris och hållbara beslut – Svenska kyrkans ansvar och inställning

Klimatförändringarna påverkar oss människor orättvist och de som redan lever i utsatta situationer drabbas ofta först och värst. Hur ska den kristna gemenskapen hantera de existentiella frågor som väcks när klimatkrisen slår olika hårt mot olika grupper? Stora delar av den bio-diversitet som behöver skyddas finns inom områden där urfolk lever. Urfolk spelar en viktig roll för skyddet av bio-diversiteten. Hur värnas solidaritet och jämlikhet i en krisdrabbad värld, när sinsemellan lika viktiga frågor prioriteras olika?

Med Samuel Hall, Ageravolontär, Henrik Grape, senior rådgivare i klimatfrågor för Kyrkornas Världsråd och Julia Rensberg, ledamot av Kyrkornas Världsråd och klimatalarmist, under ledning av Michael Nausner, forskare Svenska kyrkan.

Språk: svenska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan

Fokusföredrag

Kl 15.45–15.55 (10 min)

Rättvisa i klimatkrisens spår

Klimatkrisen och utarmandet av den biologiska mångfalden tvingar oss alla att ompröva vårt sätt att se på miljön, skapelsen, vår livsstil, rättvisa och vad som är ett hållbart liv. Svenska kyrkan har antagit utmaningen och satt upp kraftfulla mål.

Med Christina Bernérus, miljösamordnare och hållbarhetsutvecklare Göteborgs stift.

Det finns även böcker på temat Klimat i Se människans 20-minuterssamtal - se under Se människan scenprogram.