Foto: Kristina Bergqvist

Svenska kyrkans övriga seminarier - tema Staden, jämställdhet och övriga seminarietips!

Nyhet Publicerad Ändrad

Vi tar upp viktiga frågeställningar i några av Bokmässans stora seminarier. Seminariekort krävs för inträde. Yttrandefrihetstorget ingår i entrébiljetten.

TORSDAGEN DEN 28 SEPTEMBER

Seminarietid: kl 11.00–11.45 (45 min)

Plats: del av Biblioteksspåret i Bokmässans seminarieprogram. Sal G3:1

Plats för enskildhet i stadens gemensamma rum

Hur hittar jag platser att få vara i fred i stadens pulserande liv, där jag också är bekväm med att sitta för mig själv? Vilka av stadens alla gemensamma rum inbjuder till att vara ensam? Kyrkor och bibliotek är två sådana platser, där det finns en gemenskap utan att samtala för den som söker stillhet, tystnad eller en plats att koncentrera sig. Behöver vi göra fler gemensamma rum tillgängliga, där jag inte måste konsumera för att få vara? Med Mattias Kärrholm, professor i arkitekturteori vid Lunds universitet, Sandra Signarsdotter, biträdande kyrkoherde i Gustav Vasa församling i Stockholm, och Helena Jannert, utvecklingsledare för Göteborgs bibliotek och kulturhus. I samtal med journalist Dag Tuvelius.

Språk: Svenska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan

Seminarietid: kl 14.00–14.45 (45 min)

Plats: del av Bokmässans seminarieprogram. Sal F5

Allt vi inte ser – Är heterosexuell jämställdhet möjlig?

Är du den ofrivilliga projektledaren hemma, den som alltid fixar fika på jobbet och presenter till barnens lärare? Eller är du den som upplever dig oförmögen och vilse i föräldraskapet? Den ojämställda ansvarsfördelningen raserar relationer och påverkar oss mer än vi tror. Hur kan vi bryta mönster som skaver för att bygga en mer jämställd vardag? Med jämlikhetsexpert Ida Östensson och författare Thor Rutgersson, aktuella med boken Allt vi inte ser, och Annika Fredriksson, regissör till filmen Puss hej då, mottagare av Svenska kyrkans filmpris 2023. Moderator: Eric Schüldt, kulturjournalist och programledare.

Puss hej då visas i samband med Bokmässan, onsdagen den 27 september kl. 18, Skeppet GBG, Amerikagatan 2, mer info på doclounge.se/goteborg.

Språk: Svenska

Arrangör: Svenska kyrkan Se människan & Mondial förlag

På Se människan-scenen finns även ett antal 20-minuterssamtal som hör till tema Staden - läs mer under Program Se människan.