Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Migration

Svenska kyrkans engagemang för flyktingar och asylsökande utgår ifrån övertygelsen om alla människors lika värde.

Stiftskansliet vill på olika sätt stödja församlingarna i deras arbete med "Människor på flykt" i olika faser. Exempel på detta är utbildning, rådgivning, coachning, förmedling av medel från olika håll, bidrag till familjeåterförening genom Göteborgs- och Skara stifts flyktingfond. Vi erbjuder kurser för att motverka rasism och främlingsfientlighet och samarbetar med Asylrättscentrum som ger olika föreläsningar under året.

Asylsökande och flyktingar

Svenska kyrkans engagemang för flyktingar och asylsökande utgår ifrån övertygelsen om alla människors lika värdighet som skapade till Guds avbild.

En reva i samhällskroppen

Rapporten "En reva i samhällskroppen" skildrar Svenska kyrkans arbete med människor som lever i papperslöshet och visar bland annat att medarbetare tycker att ett för stort ansvar landar på civilsamhället.

Fördjupning migration

En serie fristående kurser med fördjupning av olika teman som rör migration och ömsesidig integration. Ett kurstillfälle innehåller metodik, goda exempel, teologisk förankring, fika och lunch. Hur agerar vi i mötet med människor i papperslöshet? Tisdag 23 apr 2024 13.00, Göteborg. Makt tillsammans, en kyrka underifrån. Onsdag 5 jun 2024 9.00, Göteborg

Kriget i Ukraina

Här hittar du information om Göteborgs stifts stöd till församlingarna, med anledning av kriget i Ukraina, samt länkar till myndigheter och organisationers information.

Resurser ukrainska flyktingar

En samling länkar för dig som arbetar med att ta emot flyktingar från Ukraina.

Filmer om migration

Filmer att använda som inspiration i församlingens arbete med Integration och inkludering.