Foto: Thinkstock

Mission

Mission är inte till för att bygga upp kyrkan. Kyrkan är en del av Guds mission att ge nytt liv, hopp och upprättelse åt hela sin skapelse. Ordet mission betyder "sändning" och "uppdrag" och som kyrka är vi sända, för att dela människors liv och låta andra få möta Guds kärlek genom oss. Vi deltar i den sändningen både i vår närmiljö och bortom landsgränser, precis som de första lärjungarna.

Att vara kyrka

Mission börjar i Guds hjärta och berör oss med sin nåd och kärlek, som Jesus visar med hela sitt liv. Tillsammans med hela den världsvida kyrkan får vi genom våra liv ge vidare till andra. ”Som Fadern har sänt mig så sänder jag er”, säger Jesus (se Joh 20:20-22). Gudstjänst, Undervisning, Diakoni och Mission är olika aspekter av kyrkans liv och uppdrag, som varje församling och varje enskild kristen har fått del av genom att förenas med Kristus i dopet.

Mission är egentligen inte något som kyrkan gör utan snarare något som kyrkan är till hela sitt väsen. Med den nicenska trosbekännelsens ord är vi en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Den heliga Anden församlar människor av alla folk och språk i enhet med Kristus, fyller deras hjärtan med tron och tänder i dem sin kärleks eld. Oavsett yttre former hör vi alltså samman i en världsvid kyrka som blir helig genom Kristus och som delar samma evangelium. Apostolisk betyder ”utsänd” eller ”vara sändebud”, och är den grekiska motsvarigheten till missionell.

Olika uttryck för mission

Kyrkans liv och närvaro skall vara till glädje och göra skillnad på många sätt. Här är några axplock, som det också står mer om via länkarna längre ned på sidan:

Dokument Mission

Här finns färdigt material, mallar och dokument för församlingar och pastorat som kan användas fritt. Fråga gärna om frågor uppstår.

Kurser och arrangemang Mission

Göteborgs stift släpper nya kurser och arrangemang terminsvis. Anmäl dig nu! Inspireras, utveckla din kompetens och skapa nätverk genom att gå kurser tillsammans med andra deltagare.

Vänstift och vänförsamlingar

Ett sätt att gestalta att vi är en del av en världsvid kyrka och vidga våra perspektiv och erfarenheter är genom partnerskap med andra stift och församlingar. Göteborgs stift har tre vänstift i olika lutherska kyrkor, med likheter och skillnader som vi ömsesidigt kan lära oss av. Det finns också flera församlingar inom stiftet som har en vänförsamling, antingen i något av våra vänstift eller på helt andra håll i världen.

Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan samlar också svenskar som vistas eller är bosatta utomlands. Detta sker genom utlandskyrkan på en lång rad olika platser i världen och bygger i hög grad på delaktighet i uppgiften. Uppdraget för dessa församlingar och verksamheter utomlands är detsamma som för en församling i Sverige. Här firas gudstjänst, förrättas dop och vigsel, det erbjuds samtal och pågår barn- och ungdomsverksamhet. Många svenskar sjunger också i utlandskyrkans körer.

Act Svenska kyrkan

Som en del av den världsvida kyrkan återspeglar vi Guds rike genom att arbeta tillsammans för en bättre värld runt om på vår jord. Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga deltar Act Svenska kyrkan i ett långsiktigt arbete mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer. Tack vare lokala samarbeten är arbetet effektivt och handlingskraftigt.

Kyrkopedagogik

Kyrkopedagogik är en dialoginriktad metod som tar alla sinnen i bruk för att guida i ett kyrkorum. Sveriges tretusen kyrkorum bär på ett unikt kulturarv. Här har människor firat gudstjänst och livets högtider under årtusenden. Här går människor in och tänder ett ljus, blir stilla en stund och vandrar sedan ut i vardagen igen. Skolklasser och andra grupper besöker kyrkan för att ta del av allt som kyrkorummet har att bidra med. Det öppna kyrkorummet är en tillgång och en resurs för alla människor som så önskar

Medlemsundersökningar

På den här sidan finns länkar som kan vara värdefulla om du vill fördjupa din kunskap om Svenska kyrkans medlemmar.