Foto: Frida Blomqvist

Ny stad och nya sammanhang som Ung resurs

Alexander Rydberg har kommit från Karlstad till Göteborg för att göra praktikåret Ung resurs. Han gör sin praktik i Tynnereds församling, och under sitt år har han fått möjlighet att tänka mer både på sig själv, sin tro och på kyrkan – och att testa på vuxenlivet på ett nytt sätt.

I Grevegårdens kyrka i Tynnered är det fullt av liv. En av de som rör sig mellan förskolan, fredagsfikat, och barnfamiljerna på öppna förskolan är Alexander Rydberg. Alexander kommer från Karlstad och är uppväxt på landsbygden. Han var konfirmandledare i kyrkorna i staden och blev sedan kvar, i Svenska Kyrkans Unga och på unga ledarutbildningar. Det var där han hörde om Ung resurs.

– Jag hade just tagit studenten och visste att jag inte ville plugga direkt efteråt. Jag tänkte att det här låter som ett bra sabbatsår. Jag tycker Svenska kyrkan är en bra organisation och jag ville flytta till Göteborg, och Ung resurs är ett bra sätt att etablera sig i en ny stad. Jag har fått både ett sammanhang och ett socialt nätverk på köpet!

Praktikanter i Ung resurs kan flytta över hela landet till sin praktikplats, eller vara kvar i sin hemförsamling. För Alexander var flytten en viktig del av året, men den förde ändå med sig utmaningar.

– Det tog sin lilla tid, att starta vuxenlivet på riktigt satte mycket på spel – jag behövde tampas med att bo hemifrån samtidigt som jag hade nytt jobb, ny stad, nya kollegor. Men nu känner jag verkligen att jag har landat, både i staden och i församlingen. Jag är väldigt nöjd med min placering!

– Jag får känna mig som en vuxen på jobbet, det känns väldigt bra att ha eget ansvar över sitt liv. Jag själv ansvarar för att fylla mina dagar på praktiken och se till att mina uppgifter blir gjorda på ett bra sätt. Att få se sig själv som en anställd tycker jag är väldigt gött.

Alexander har fått stor frihet att testa många olika verksamheter under året med Ung resurs. Han har själv fått komma med önskemål och styra vad han vill få ut av sin praktik. Han har fått testa många olika grupper, bland annat öppen förskola, konfirmandgrupper, soppluncher, matutdelning och skolbesök. Dessutom har han gjort studiebesök på sjukhuskyrkan och själv hållit i meditationsgrupper.

– Äldreboenden är väldigt givande att besöka. Även om de äldre inte sjunger med i varje psalm vet man att de uppskattar besöken från kyrkan. Man får göra något för andra som man vet att de får med sig mycket av.

Stor del av jobbet är att vara med i grupperna, sitta ner och dricka kaffe och se människorna. Min filosofi är att jag har ett ansvar på jobbet att se till att alla mår bra socialt, att de känner sig trygga och kan prata om saker. Ofta är det väldigt vardagliga samtal som gör mycket för både andra och för mig. Jag vet själv hur bra jag mår när jag får snacka med någon, så det känns bra att kunna vara den personen för andra.

Alexander planerar att bli kvar i Göteborg även efter sitt år med Ung resurs. Han vill plugga till scentekniker eller ljus- och ljudtekniker, men tror att kyrkan kommer att finnas kvar i hans liv. Dels har han startat ett projekt för utbildning av unga ideella i Tynnered som han kommer fortsätta med, dels funderar han över om diakonyrket kan vara något för honom i framtiden.

– Jag vill få lite mer livserfarenhet och se mer själv innan jag börjar stödja människor i andra situationer. Men jag har ett stort intresse för diakoni, så vi får se var det som händer.

Året som Ung resurs har lärt Alexander mycket, och gett honom tid att reflektera över sin tro och sina värderingar. Han har nu landat på ett nytt sätt i tron, och har sett olika sidor av Svenska kyrkan som är annorlunda än de han växt upp i. Han uppmanar alla som har minsta tanke på att göra praktik i Ung resurs att åtminstone ansöka.

– De livserfarenheter det skulle ta flera år att samla på dig annars får du på ett år här. Det är så många olika människor, inställningar, bakgrunder och filosofier som du får möta. Det kommer inte vara smooth sailing hela tiden – men du kommer få ut otroligt mycket av det!

– Om du tänker är du inte är nog troende eller nog kyrklig vill jag säga att jo, det är du! Du kan komma precis som du är!

Gör som Alexander och ansök till Ung resurs senast 15 april!

Mer om Alexander

Namn: Alexander Rydberg
Ålder: 20
Praktikant i: Tynnereds församling och Västra Frölunda pastorat i Göteborg
Från: Karlstad

Ung resurs – ett praktikår i Svenska kyrkan

Letar du efter en meningsfull sysselsättning efter gymnasiet? Praktikåret Ung resurs är en möjlighet för unga vuxna mellan 18 och 25 år över hela Sverige att göra en insats för medmänniskor inom Svenska kyrkan och dela en församlings tro och liv.

Hedda får ansvar som Ung resurs

Hur är det att göra ett praktikår i Svenska kyrkan? Hedda Högberg är en av de som gör Ung resurs läsåret 2023/2024 och berättar om sina uppgifter, planer och vad den tar med från praktikåret.