Foto: Tomas Pettersson

Om Ung resurs

Diakonala året, Volontäråret, Ung resurs… Kärt barn har många namn. Sedan 1968 har verksamheten funnits i Svenska kyrkan i varierande former och under olika namn. Över 3 000 unga har hittills gjort en insats i Svenska kyrkan.

Svenska Kyrkans Unga och Svenska kyrkan har under många år bedrivit ett nationellt praktikprogram. Praktikåret har varit ett viktigt bidrag till vår kyrka. Det har varit ett sätt att som ung person få chans att komma ut i en församling och ta del av Svenska kyrkan. Helst i en församling där en inte är uppvuxen, för att vidga sina perspektiv. Det är också ett viktigt sätt att väcka unga personers intresse för en framtid inom kyrkan och rekrytera till kyrkans profilyrken.

Ung resurs – ett praktikår i Svenska kyrkan genomförs som en folkhögskolekurs.

Bakgrund

Höstterminen 2010 beslutade sig Svenska kyrkan och Svenska Kyrkans Unga efter en tids utvecklingsarbete för att lägga ner Volontäråret, som det hette tidigare, som nationellt program. Svenska Kyrkans Unga i Göteborgs stift tillsammans med bland annat Helsjöns folkhögskola, församlingar och handledare i Göteborgs stift ville fortsätta med programmet och Volontäråret i Göteborg tog vid.

Med ungefär samma upplägg som tidigare administrerades året från Göteborg, där även de flesta församlingarna med praktikanter fanns. Under året beslutade man sig för en nystart under nytt namn och Ung resurs tog vid höstterminen 2012.

Inför Kyrkomötet 2017 arbetade Svenska kyrkan på nationell nivå med att utreda möjligheterna för ett nationellt drivet praktikår. 21 november 2018 togs beslut på kyrkomötet om att stötta Ung resurs ekonomiskt för att förstärka och utveckla praktikåret med 1 miljon om året i 3 år, det vill säga 3 miljoner sammanlagt.

2020 inleddes samarbete med Luleå stift och Älvsby folkhögskola, som höll sina första kursveckor för praktikanter i de norra delarna av landet under läsåret 2021-2022.

Hösten 2021 fanns återigen en motion inskickad till kyrkomötet för en permanent finansiering av praktikåret i dess nuvarande form. Motionen gick igenom och utredning på Kyrkokansliet ska återkopplas till kyrkomötet hösten 2023.

Ett kyrktak med ett litet kors mot en blå och molnig himmel.

Informationsmaterial Ung resurs

Vill du berätta om Ung resurs för andra eller bara få lite mer bakgrundsinformation själv? Här kan du ladda ner material för marknadsföring eller för att förstå mer om året. Här finns även avtal, blanketter och handböcker.

Fyra ungdomar står med ryggen mot kameran, vända mot vattnet och vinkar. En av dem håller i en regnbåge på en pinne.

Kontakta Ung resurs

Är du nyfiken på Ung resurs och har fler frågor? Saknar du något material eller vill du prata mer om ifall Ung resurs kan passa dig eller dig församling? Här hittar du information för att komma i kontakt med Ung resurs handläggare.

Organisation Ung resurs

Huvudmän för Ung resurs är Svenska Kyrkans Unga i Göteborgs stift, Göteborgs stift och Helsjön folkhögskola. Vi samarbetar tätt ihop med Älvsbyn folkhögskola samt många stift.

En ung tjej sitter utomhus och skrattar. En kille står bakom henne och viker sig av skratt.

Bli praktikant

Dina uppgifter som praktikant kan variera beroende på dina förmågor och behoven på praktikplatsen. Under året får du flera tillfällen för utbildning och församlingen erbjuder dig boende och ersättning.

Ta emot en praktikant

Praktikåret är nödvändigt för kyrkan. Det får ungdomar att stanna kvar som medlemmar, uppmuntrar dem att göra en ideell insats, bli eller fortsätta vara förtroendevalda samt rekryterar unga till yrken i Svenska kyrkan.