En fågel i sten står på en gravsten.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Riktlinjer för begravningsverksamhet

Varje begravningshuvudman måste ha upprättade riktlinjer för sin begravningsverksamhet. Här finns vägledning och en mall för hur man upprättar sina riktlinjer.

Vägledning och mall

Kyrkostyrelsens kansli har tagit fram en vägledning om riktlinjer för begravningsverksamheten. Som komplement till vägledningen finns en mall som kan användas som underlag för utformningen av riktlinjerna.

Bakgrund - riktlinjer och tillsyn

Från 1 januari 2019 har en ny regel i kyrkoordningen trätt ikraft som innebär att varje begravningshuvudman ska upprätta riktlinjer för begravningsverksamheten. Dessutom har stiften fått ett utökat tillsynsansvar inom förvaltningstillsynen, som innebär att stiften även granskar hur begravningshuvudmännen klarar uppgiften att sköta begravningsverksamheten.

Fastställande och innehåll

Riktlinjerna ska fastställas av kyrkofullmäktige efter beredning av kyrkorådet och gäller tills de ändras. Riktlinjerna ska skickas till stiftet för kännedom. Utifrån det upplägg som kyrkostyrelsens kansli rekommenderar så utgör riktlinjerna dels en övergripande och riktningsgivande anvisning för begravningsverksamheten, dels en redogörelse för väsentliga förhållanden och förutsättningar för begravningsverksamheten. Redogörelsen i sig har inte styrande verkan, men genom att fastställa den så anger fullmäktige ambitionsnivån på dess innehåll, alltså hur mycket information som fullmäktige vill att det ska ingå.

Rimlig intervall för översyn av riktlinjerna är en gång per mandatperiod. Mindre ändringar och tillägg görs då det är motiverat eller årligen. Redogörelsedelens faktainnehåll uppdateras löpande eller årligen utan att fullmäktige behöver besluta särskilt om varje justering. Redogörelsen kan på så vis även fungera som en värdefull återrapportering till kyrkofullmäktige.

Mallen

Den tillgängliga mallen för riktlinjerna är ett förslag till upplägg. Syftet är att förenkla för begravningshuvudmännen att gå direkt in på innehållet, och att riktlinjerna får en rimligt likvärdig utformning och ambitionsnivå.

Inledningen är en grundläggande informationstext om begravningsverksamhetens ställning och riktlinjernas funktion och syfte.

Den första delen av riktlinjerna utgörs av de långsiktiga och övergripande anvisningar som fullmäktige ger om hur begravningsverksamheten ska vara utformad. Det kan handla om långsiktiga principer och övergripande inriktning, exempelvis väsentliga värden som ska bevaras eller eftersträvas, kvaliteter hos förvaltning och service som ska efterlevas, vidare vilka strävanden som ska prägla verksamheten när det gäller exempelvis kulturmiljön och etikfrågorna. Den andra delen av riktlinjerna består av en redogörelse för begravningsverksamhetens faktiska förhållanden.

Observera att vägledningen bör användas som stöd när riktlinjerna tas fram, oavsett om ni väljer att använda mallen eller inte.

Behöver du mer information och stöd?

Mer om begravningsverksamhet och riktlinjer finns på Kornet

Kontaktpersoner på kyrkokansliet

Kontaktuppgifter till våra stiftsjurister: