Syftet med uppdragstjänsterna är att erbjuda församlingar och pastorat alternativ till att ha specialistkompetens och utföra stödfunktioner med egen personal eller anlita extern konsult. Tjänsterna ska bidra till den grundläggande uppgiften genom att främja församlingens verksamhet och gynna kyrkans förutsättningar att verka. Till skillnad mot extern konsult har stiftets uppdragstjänster ingen vinstmarginal och är heller inte momspliktig.
Uppdragstjänster
De tjänster som stiftskansliet utför på uppdrag av församlingar och pastorat kallas uppdragstjänster. Uppdragstjänster erbjuds i första hand till församlingar och pastorat inom hela Svenska kyrkan till självkostnad.
Samordning av uppdragstjänster
Göteborgs stift erbjuder uppdragstjänster inom ekonomi, HR, fastighet, kulturarv och kommunikation. Syftet med tjänsterna är att erbjuda församlingar och pastorat alternativ till att ha specialistkompetens och utföra stödfunktioner med egen personal. Tjänsterna ska bidra till den grundläggande uppgiften genom att främja församlingens verksamhet och gynna kyrkans förutsättningar att verka.
Uppdragstjänster Ekonomi
Inom ekonomiområdet tillhandahåller Göteborgs stiftskansli tjänsterna "Ekonomi volym" och "Ekonomi kvalificerad". Syftet är att främja god ekonomisk förvaltning och effektiv administration för församlingar och pastorat.
Uppdragstjänster Fastighet och kulturarv
Stiftskansliet erbjuder en bred palett av tjänster för teknisk förvaltning, fastighetsekonomi, projekt och upphandlingar samt lokalförsörjning. Genom specialistkompetens och noggrann planering säkerställs fastigheternas värde och anpassning till verksamhetens behov både nu och i framtiden.
Uppdragstjänster HR
Vi stöttar kyrkoherdar och chefer i de specifika utmaningar som just ni står i, inom alla HR-processer. Stiftskansliets stödorganisation fokuserar på just de frågor som är aktuella för er organisation och levererar det stöd som behövs för nöjda medarbetare och kostnadseffektiv personaladministration.
Uppdragstjänster Kommunikation
Inom kommunikationstjänsten är det stort fokus på de årsbaserade rutinerna så som kampanjer och marknadsföring av verksamheter och arrangemang, vilket är en förutsättning för att synliggöra kyrkan i samhället och uppmuntra till delaktighet.