Vänstift och vänförsamlingar

Ett sätt att gestalta att vi är en del av en världsvid kyrka och vidga våra perspektiv och erfarenheter är genom partnerskap med andra stift och församlingar. Göteborgs stift har tre vänstift i olika lutherska kyrkor, med likheter och skillnader som vi ömsesidigt kan lära oss av. Det finns också flera församlingar inom stiftet som har en vänförsamling, antingen i något av våra vänstift eller på helt andra håll i världen.

Närmast har vi Borg Bispedømme i Norge, som angränsar till Bohuslän. Det ligger väldigt nära, både geografiskt och kulturellt, och vi delar en gemensam kust och havsmiljö och pilgrimsleder.

Lite större kontraster finner vi i EKBO-stiftet i och kring Berlin, med både glesbygd och en världsmetropol. Där finns lärdomar från reformationshistorien och från  deras erfarenheter av nazismen, kommunismen, Berlinmuren och sekularisering.

Mest annorlunda är det Östra stiftet i södra Afrika, som vi har historiska band med genom missionen. Deras starka bas hos engagerade lekmän har mycket att lära oss om livskraft hos kyrkan trots brist på ekonomiska resurser eller privilegier i samhället.

Vänstiftet Borg Bispedømme i Norge

Genom historien finns det relationer mellan de båda stiften, som gränsar till varandra. Nu har vänskapen formaliserats i ett vänstiftsavtal mellan Borg Bispedømme och Göteborgs stift.

Vänstiftet EKBO i och kring Berlin

Evangelische Kirche Berlin-Brandenburg-schlesische Oberlausitz (EKBO) - ett av våra vänstift.

Vänstiftet ELCSA-ED i södra Afrika

Det östra stiftet av Evangelical Lutheran Church in Southern Africa ELCSA-ED - ett av våra vänstift.

Ing-Marie Svenning, ordförande i ACT-rådet.

Vänstift – våra vänner runt om i världen

Genom vänstift får kyrkorna kulturella och teologiska utbyten, en chans att bryta ner gränser och få vänner för livet. Men vad är egentligen vänstift och vilka utmaningar finns längs vägen?