Foto: GettyImages

Verktyg, tips och inspiration

Verktygslåda till stöd för dig som arbetar med lärande och undervisning.

En liten flicka med förstoringsglas sitter på gräset och studerar buketten hon just plockat.

Biskopsbrev om lärande och undervisning

Den 25 augusti 2021 lanserades biskoparnas brev om lärande och undervisning ”och lär dem…”. Brevet tar sin utgångspunkt i det reformatoriska arvet och talar om dagens Sverige som utmaning och möjlighet. Du kan läsa mer om det här.

Några tonårstjejer sitter på en hustrappa.

Etiska riktlinjer för arbetet bland barn och unga

I Svenska kyrkan, på alla nivåer, behöver vi ha tydliga riktlinjer för arbetet bland barn och unga 0–18 år. Vi behöver skapa trygga och inkluderande mötesplatser där det är en självklarhet att känna sig välkommen och inkluderad. Det ska finnas goda strukturer och rutiner att falla tillbaka på om vi som medarbetare behöver agera för barns bästa.

Två personer håller upp regnbågsflaggan mot himlen.

Regnbågsnyckeln

Resurser för inkludering och arbete med HBTQ-frågor.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En ung kvinna sedd bakifrån, håller i en mobiltelefon. Över bilden står texten Behöver du någon som lyssnar?

Kyrkans SOS

Behöver du någon som lyssnar? Kyrkans SOS finns till för dig varje dag, året om, när du behöver dela det svåra i tillvaron med någon. Volontärerna som svarar är utvalda och utbildade för att lyssna och stödja i det som känns svårt. Du är helt anonym när du kontaktar Kyrkans SOS.

Pedagogiskt material till Barnens bästa bibel

På barnensbastabibel.se kan du som barngruppsledare, pedagog eller förälder ska hitta inspiration, tips och idéer, samt material som kan hjälpa dig att jobba med Barnens Bästa Bibel.

Resursbanken för lärande och undervisning

Här hittar du material för att undervisa om kristen tro och tradition, i olika former och för olika målgrupper. Sök bland allt material och filtrera på målgrupp, metod eller innehåll. Du behöver ett Microsoft 365-konto för Svenska kyrkan för att kunna logga in.

Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete

Riktlinjer för Svenska kyrkans konfirmandarbete bidrar till ett konfirmandarbete som utförs på ett likvärdigt sätt och skyddar konfirmandernas rättigheter. Det beskriver förutsättningar för ett konfirmandarbete med hög teologisk och pedagogisk kvalitet.