En kupad hand håller ett glasklot. Blå himmel i bakgrunden.

Vill du vara ideellt engagerad i Svenska kyrkan?

Det finns alltid något att göra i Svenska kyrkan. Eftersom vi har en bred verksamhet inom många olika områden finns det uppgifter för alla. Du behövs!

Tillsammans är vi alla bärare av kyrkans gemensamma uppdrag i världen. Som ideellt engagerad får du bidra med meningsfulla uppgifter som en del i ett större sammanhang. Du blir delaktig och bidrar med dina erfarenheter och kompetens in i församlingens liv.

De finns olika former av engagemang; regelbundet, tillfälligt, på distans (t.ex. skrivuppdrag) och i grupp. Det finns alltid ett uppdrag för den som vill.

Du kan engagera dig bland annat genom att koka kaffe, baka fika och servera under vägkyrkan. Du kan också vara med i gudstjänstsgrupp, vara med och ordna med loppis, sjunga i kör, hjälpa till med hembesök hos äldre och ensamma. Ingen gör för lite – alla behövs, på olika sätt. Du har möjlighet att växa i din uppgift, känna av vad du tycker är roligt och vad du brinner för.

Just nu behöver vi ideella som

• vill hjälpa till att baka och servera till caféet i Kyrkans hus.
  • besöka någon som är ensam.
  • kan sticka babysockor som ska delas ut till församlingens nyfödda.
  • vill vara i delaktig i våra gudstjänster, till exempel gudstjänstvärd/kyrkvärd.
  • vill göra en insats i det internationella arbetet.
  • vill vara ”extra vuxen” i någon av församlingens grupper.
  • tycker om att skriva och vill vara med i arbetet kring församlingsbladet.

Vill du engagera dig?

Lämna dina kontaktuppgifter här så hör vi av oss!