Foto: Anders Sjöling

Musikvåren i Hagakyrkan

I den vackra Hagakyrkan erbjuds ett musikprogram som levererar tradition, bredd, djup och förnyelse. Lunchmusik, konserter, körmusik i söndagens mässa. Njut av ett rikt och varierande musikliv i Hagakyrkan!

Vårens musikprogram

Här kan du ta del av hela programmet

Klicka här för att läsa foldern

Lördagsmusik: Så ända in i Norden

Vokalensemblen Espiro utforskar nordisk körmusik, söker likheter och skillnader och sjunger på de nordiska språken. Musik komponerad för kör, kärleksfullt tonsatt poesi och lite pop. Sanslöst vackert och lite överraskande. Allt varsamt sceniskt gestaltat. Fri entré. Lör 4 maj kl 14.

Lunchmusik: Toccata

Musik av Sweelinck, Scheidemann samt Bach. Ulrike Heider, orgel. Andakt Robert Christensson. Sopplunch i församlingshemmet efteråt för den som vill och kan, 40 kr. Ons 8 maj kl 12. OBS! Lunchmusiken utgår ons 1 maj pga. helgdag!

Lördagsmusik: Körkonsert

Kör från Lokstedt i Tyskland sjunger körmusik av Mendelssohn, Bach, Hassler samt Rathbone. Christian Hanschke, dirigent. Fri entré. Lör 11 maj kl 14.

Musik i Hagakyrkan våren 2024

Onsdag 3 april kl 12: Dansk orgelmusik

Lunchmusik med andakt. Musik av Gade och Hartmann. Sverker Jullander, orgel. Sopplunch i församlingshemmet efteråt.

Lördag 6 april kl 14: Dekorera tystnaden

Lördagsmusik: Klassisk gitarrmusik från Spanien, barocken och renässansen. Vi färdas genom renässansens melankoli via barockgitarrens rötter i flamencon och högbarockens verk för luta till den spanska nationalromantikens musikaliska skildringar av karaktär, kynne och platser som präglat musiken. Verk av Dowland, Roncalli, Weiss, Bach, Albéniz & Tarréga. John Elenius, gitarr.

Söndag 7 april kl 11

Haga Brass medverkar under gudstjänsten.

Onsdag 10 april kl 12: Kända folkvisor

Lunchmusik med andakt. Vokaltrio: Maja Sundell, sopran, Dina Grundberg, mezzo, Julie Forbord Skagen, alt. Sopplunch i församlingshemmet.

Lördag 13 april kl 14: Hardangerfelans magiska klangvärld

Lördagsmusik: Med sitt fantastiska spel bjuder Anna-Karin Andersson in lyssnaren till en egen värld fylld av skira och vackra klanger tillsammans med kärvhet och tyngd. Traditionell folkmusik från Norge och Sverige blandas med egna kompositioner. I gränslandet mellan Sverige och Norge hörs det magiska ljudet från hardangerfelan eka mellan berg och dal.

Lördag 13 april kl 19: 25-årsjubileum!

Vokalensemblen Schola Gothia fyller 25 år. Detta firas med konsert och skiv-släpp av nya skivan ”Ave Maris Stella”, med sånger ur den Heliga Birgittas liturgi.

Söndag 14 april kl 11

Vokalensemblen Espiro medverkar under gudstjänsten.

Onsdag 17 april kl 12: Moderna klanger

Lunchmusik med andakt. Musik av Tudor Ciortea, Gustav Jannert samt Yngve Sköld. Gustav Jannert (Rumänien), orgel. Sopplunch i församlingshemmet efteråt.

Lördag 20 april kl 14: Nytt ljus på Elfrida Andrée

Lördagsmusik: Konsertorganisten och musikforskaren Jonas Lundblad presenterar tidigare okänd musik av Göteborgs kvinnliga orgelpionjär Elfrida Andrée. På programmet står bland annat två spännande orgelsonater, först tillgängliga genom en ny notutgåva från hösten 2022. Hagakyrkans Marcussenorgel kan som inget annat instrument föra oss tillbaka till den klangvärld Andrée utforskade i många av sina orgelverk. Jonas Lundblad, orgel.

Söndag 21 april kl 11

Juniorkören medverkar under gudstjänsten.

Onsdag 24 april kl 12: Violin till lunch

Lunchmusik med andakt. Studenter från Högskolan för scen och musik, violinklassen. Sopplunch i församlingshemmet efteråt.

Lördag 27 april kl 14: Brahms i sina mogna år

Lördagsmusik: Brahms Klarinettrio i a-moll, op. 114, är ett av fyra kammarverk med klarinett som huvudinstrument. Den skrevs sommaren 1891 i Bad Ischl för klarinettisten Richard Mühlfeld och framfördes först privat och sedan offentligt i Berlin den 12 december 1891. Göran Holmstrand, cello. Per Holmstrand, klarinett. Sonja Jingryd, piano.

Söndag 28 april kl 11

Haga Motettkör medverkar under gudstjänsten.

Lördag 4 maj kl 14: Så ända in i Norden

Lördagsmusik: Finns det något typiskt nordiskt som förenar oss som bor nära Nordpolen? Har vi ett gemensamt vemod och en delad klang? Vokalensemblen Espiro utforskar nordisk körmusik, söker likheter och skillnader och sjunger på de nordiska språken. Som vanligt med Espiro blir det stor bredd – musik komponerad för kör, kärleksfullt tonsatt poesi och lite pop. Sanslöst vackert och lite överraskande. Allt varsamt sceniskt gestaltat.

Söndag 5 maj kl 11

Haga Christinaekören medverkar under gudstjänsten.

Onsdag 8 maj kl 12: Toccata

Lunchmusik med andakt. Musik av Sweelinck, Scheidemann samt Bach. Ulrike Heider, orgel. Sopplunch i församlingshemmet efteråt.

Lördag 11 maj kl 14: Körkonsert

Lördagsmusik: Kör från Lokstedt i Tyskland sjunger körmusik av Mendelssohn, Bach, Hassler samt Rathbone. Christian Hanschke, dirigent.

Onsdag 15 maj kl 12: Barocka krusiduller

Lunchmusik med andakt. MarieLouise Marming, barockfiol, Kristina Lindgård, barockcello, Ulrike Heider, orgel Sopplunch i församlingshemmet efteråt.

Söndag 19 maj kl 11

Mikaeli Sångare medverkar under gudstjänsten.

Onsdag 22 maj kl 12: Pastorale

Lunchmusik med andakt. Musik av Franck och Jongen. Ulrike Heider, orgel. Sopplunch i församlingshemmet efteråt.

Söndag 26 maj kl 11

Haga Motettkör medverkar under gudstjänsten.

Onsdag 29 maj kl 12: Violin till lunch

Söndag 2 juni kl 11

Haga Christinaekören medverkar under gudstjänsten.

Söndag 9 juni kl 11

Damkören Ymna medverkar under gudstjänsten.