Digital kyrka

Välkommen att ta del av Svenska kyrkan i Haninges digitala utbud! Gillar du våra filmer? Hjälp till att sprida dem på dina egna sociala plattformar.

Carinas balkong

En serie sommarandakter i all sin enkelhet. Vad är sommar för dig? Häng med Carina på balkongen i sommar. Avsnitten publiceras på fredagar.

Saras historieprogram

Saras historieprogram är en hyllning till vårt kulturarv med glimten i ögat. Vi tror att det bästa sättet att ta till sig fakta är att blanda in en stor portion humor!

Andakter

Andakt - pingst

Känner du dig fast i en kreativ process? I en relation? I din jobbsitiation? Ibland kan vi få tunnelseende i vårt eget liv, därför tyckte vi att det var passande att spela in denna andakt i en tunnel. Följ med Katarina från tunneln och ut i naturen i hennes jakt på portar och öppningar. Inspirationen till denna övning kommer från ett bibelord i ‭‭Uppenbarelseboken‬ ‭21‬:‭13‬. ”I öster var tre portar, i norr tre portar, i söder tre portar och i väster tre portar.”

Meditativ gång vid stress

Har du svårt att acceptera när du känner känslor av stress och misslyckande? Här kommer en andakt från Katarina som handlar om just det.

Andakt - prestation

Har du orimligt höga krav på dig själv? Är din kalender fullbokad? Ska du alltid vara bäst? Bästa eleven, föräldern, kollegan, kompisen. När var du senast snäll mot dig själv? Lyssna till Carina Nilssons andakt om prestationsångest.

Digital eller analog?

I denna andakt delar Carl-Henrik sina tankar kring den digitala kyrkan kontra den analoga. Vad är skillnaden? Är något bättre än det andra? Eller kan de fungera som ett komplement till varandra? Vad tycker du? Kommentera gärna!

Fotspår i sanden

Lyssna till prästen Carina Nilsson som läser texten "Fotspår i sanden".

Psaltaren 139

Carina Nilsson läser ur Bibeln, Psaltaren 139.

Sinnesrobönen

Marie Lundeborg, diakon på Kryckan, tänder ett ljus och läser Sinnesrobönen. Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Andakt - Nyårsdagen

Första dagen på det nya året. Kanske tillhör du en av dem som har nyårslöften inför 2023? Titta på denna andakt där Krister delar sina tankar om just nyårslöften.

Andakt under en promenad i advent

Det är något speciellt med att promenera runt i adventstid. I den här andakten får vi lyssna till prästen Carina Nilssons tankar under en promenad i advent.

Julevangeliet

Krister Stenberg läser julevangeliet från Österhaninge kyrka. En riktigt god jul önskar vi dig!

Andakt - fjärde advent

I helgen firar vi fjärde advent och i den digitala kyrkan tänder Krister det fjärde ljuset på adventsljusstaken. Men hur blev det med fikat egentligen? Tobias skulle ju hjälpa honom att handla. Men är inte det där... ett pepparkakshus?

Andakt - tredje advent

Aj aj aj. Brända pepparkakor för Krister och snart är julen här! Hur ska det bli med adventsfikat? I helgens digitala andakt tänder Krister tredje ljuset och får lära sig vikten av att be om hjälp.

Andakt - andra advent

Dags att tända andra ljuset i advent. Men hur går det för Kristers pepparkakor egentligen?

Andakt - första advent

På söndag är det dags att tända första ljuset i advent. I fyra delar kommer vi få följa Krister i köket när han bakar pepparkakor. Se första delen här.

Andakt - Domsöndag

Det verkar som att Krister behöver en omstart. Kan det vara så att även du är i behov av det? I helgen är det den sista söndagen på kyrkoåret och då firar vi Domsöndag. Men vad innebär egentligen Domsöndag, är det så hårt som det låter? Ta del av Kristers digitala andakt här.

Andakt - Allhelgona

Vad betyder egentligen helgon? Betyder det samma sak som människa utan fel och brister? Eller något helt annat? Lyssna till Carl-Henriks tankar inför allhelgonahelgen.

Andakt - Att gå igenom sorg

"Varför blev det såhär? Sorg är inte en känsla, det är en blandning av så mycket. Svår att sätta ord på". Så börjar denna andakt av Carina Nilsson med temat: Att gå igenom sorg.

Andakt - Självkänsla

För dig som känner att du skulle vilja samtala med någon så erbjuder Svenska kyrkan i Haninge själavårdande samtal. Kontakta oss via e-post: haninge.samtal@svenskakyrkan.se

Tacksägelsedagen

I dagens andakt får vi lyssna på Carl-Henriks tankar om Tacksägelsedagen som vi firar på söndag. Gillar du våra digitala andakter? Gilla, kommentera och dela gärna i dina egna sociala kanaler. Tack!

Andakt - Höstdagjämningen

Andakt med kyrkoherde Krister Stenberg som delar sina tankar inför hösten.

Andakt - Välkommen tillbaka

Kyrkoherde Krister Stenberg delar sina tankar om semester i denna andakt från Rudan i Handen.

Andakt - Midsommar

I sista andakten före sommaruppehållet så vill vår kyrkoherde Krister önska dig en trevlig midsommar.

Andakt med Carl-Henrik

Carl-Henrik delar sina tankar om dopet. Andakt från Tungelsta kyrka.

Andakt Pingst

När tankarna snurrar runt i huvudet och du inte kan sova. Carina Nilsson delar med sig av sina tankar i denna andakt inför Pingst.

Följ Svenska kyrkan i Haninge i sociala medier

Välkommen till Svenska kyrkan i Haninge