Biskopsvalet

Ny biskop utses i vår - hela tidsplanen

Senast den 14 maj 2024 kommer det att vara klart vem som tar över staven när biskop Eva Nordung-Byström går i pension. Se tidsplanen för vårens biskopsval och för skiftet i höst.

Teresia och Kenneth provtänker kring biskopsrollen

Här kan du i efterhand se sändningen från förre ärkebiskop Anders Wejryds samtal med de två kvarvarande biskopskandidaterna Teresia Derlén och Kenneth Nordgren. Samtalet ägde rum på Kyrkans Hus i Sundsvall den 2 maj, inför den andra och avgörande omgången av biskopsvalet i Härnösands stift.

Ställ din fråga till biskopskandidaterna

Här kan du ställa en fråga till de båda biskopskandidater som gått vidare till det avgörande valet.

Teresia Derlén svarar på frågor

Här finns Teresia Derléns svar på frågor som skickats in via webbformuläret.

Kenneth Nordgren svarar på frågor

Här finns Kenneth Nordgrens svar på frågor som skickats in via webbformuläret.

Två kan bli biskop i Härnösands stift

Teresia Derlén, biskopsadjunkt och stiftsteolog i Västerås stift och Kenneth Nordgren, rektor vid Svenska kyrkans utbildningsinstitut går vidare till en andra valomgång i biskopsvalet i Härnösands stift. Det står klart efter dagens val.

Lär känna Teresia Derlén

Här möter du Teresia Derlén, stiftsteolog i Västerås. Här berättar hon hur hon är som person, om sina tankar kring att kandidera i biskopsvalet och svarar på slumpvisa frågor om tro. Här finns även hennes CV: fakta om arbeten, utbildning, uppdrag, publikationer, teologisk profil, med mera.

Lär känna Kenneth Nordgren

Här möter du Kenneth Nordgren, rektor på Svenska kyrkans utbildningsinstitut. Här berättar han om hur han är som person, om sina tankar kring att kandidera i biskopsvalet och svarar på slumpvisa frågor om tro. Här finns även hans CV: fakta om arbeten, utbildning, uppdrag, publikationer, teologisk profil, med mera.

Se biskopshearingen i efterhand

Missade du biskopshearingen den 16 april? Då har du chansen att se den i efterhand här.

Sju kan bli ny biskop

Pressmeddelande 24-02-27 | Nu är det klart vilka som ställer upp i vårens biskopsval i Härnösands stift. Åtta personer gick vidare från nomineringsvalet, en av dem har efter övervägande tackat nej till att kandidera (texten uppdaterades 240304).

Biskoparna Lönegren, Sternell och Franzén

26 biskopar har gått före

År 1647 när Härnösands stift bildades utsågs hovpredikant Petrus Steuchius till superintendent i Härnösand. Det gick 125 år innan titeln ändrades officiellt till biskop, så som det sagts i dagligt tal långt tidigare. I höst när nuvarande biskop Eva Nordung-Byström går i pension och en ny biskop tar över, blir det den 27:e på posten. Här följer Härnösands stifts biskopslängd. Klicka på namnen för mer information och bilder.

För dig som har rösträtt

Här samlas den interna information om biskopsvalet, det vill säga allt som skickats ut till pastorat/församlingar eller direkt till personer som har rösträtt i biskopsvalet och till deras ersättare (uppdaterad 240402).

Offentlig utfrågning av biskopskandidaterna

2024-01-31 | Lägg datumet 16 april på minnet. Då kommer alla som utsetts till biskopskandidater att samlas i Östersund för en offentlig hearing. En expertpanel frågar ut varje kandidat kring ämnen med aktualitet för församlingar i Härnösands stift.

Nomineringsvalet avgör vilka som kandiderar i biskopsvalet

2023-12-16 | Den 27 februari avgörs vilka som kan bli Härnösands stifts nästa biskop. Då inbjuds alla röstberättigade till nomineringsvalet som kommer att hållas i Sundsvall. För den som vill påverka valet av ny biskop är det viktigt att se till att vara på plats.

Beredningsgrupp tillfrågar biskopskandidater

2023-11-08 | Inför nomineringsvalet i februari är en beredningsgrupp i full gång med förberedelserna. Gruppen har stiftsstyrelsens uppdrag att utforma en sökprofil och utifrån den föreslå kandidater vid nomineringsvalet. Avsikten är att säkra att det finns många kandidater som är villiga att låta sig nomineras.

Nu utses biskopsvalets elektorer

2023-10-31 | Under november månad kommer alla kyrkofullmäktigen runt om i Härnösands stift att utse elektorer med rätt att rösta i biskopsvalet 2024. Totalt är det 189 elektorer, samt lika många ersättare, som ska utses.