Foto: Anders Gustafsson

Pilgrim

Att vara pilgrim innebär att ge sig ut på en vandring, inte bara fysiskt utan även andligt. Det är en inre och yttre resa samtidigt. Vi är på väg genom livet. Det är backe upp och backe ner. Snåriga igenvuxna stigar byter av fina lättgångna landsvägar och ibland går vi helt vilse. Men vandringen fortsätter ändå dag efter dag. Att vara på väg och längtan efter ett mål är något som slår an en sträng inom oss. Vi är pilgrimer i tiden.

I dag upptäcks vägarna av allt fler som går i de medeltida pilgrimernas fotspår. Skälen till att vandra skiftar: Några söker efter livets djup och nya perspektiv. Andra söker rörelse i gemenskap med andra, i motsats till ett stillasittande vardagsliv. Hitta din pilgrimsinspiration här.

Pilgrimskalender

Är du intresserad av att gå en pilgrimsvandring eller delta på en pilgrimsgudstjänst? Här hittar du information om aktiviteter i närheten av där du är.

Församlingarnas pilgrimswebbplatser

I Härnösands stift finns det några församlingar som har specifika webbsidor om sina pilgrimsvandringar. Här hittar du en lista som länkar vidare till varje församlings/pastorats sida om pilgrimsvandringar och andra pilgrimsaktiviteter.

Karta över pilgrimsleder i Härnösands stift

Var kan man vandra?

I Härnösands stift finns det många vackra pilgrimsleder fyllda med historia och kulturarv. Här kan du läsa mer om var du kan vandra.

Karta över nordiska pilgrimsleder

Pilgrim i Sverige har tagit fram en karta med alla pilgrimsleder i Norden. Den finns att ladda ner på den här sidan.

Romboleden

Romboleden, pilgrimsled sedan 1000-talet, är Sveriges längsta pilgrimsled och unik i sitt slag. Den startar i Köping och avslutas i Trondheim. Vandringen bjuder på upplevelser för både kropp och själ.

St. Olofsleden

S:t Olavsleden är världens nordligaste pilgrimsled. Leden är cirka 580 kilometer lång och sträcker sig från Bottenhavet i öster till Atlanten i väster, från Selånger i Sverige till Trondheim i Norge. Leden går genom skogar, över fjäll, längs sjöar, samhällen och historiska platser. Underlaget är en mix av skogsstig, grusväg och asfalt.

Jämt-Norgevägen

En del av Jämt-Norgevägen går genom Härnösands stift. Hela leden sträcker sig från Jämtkrogen till Trondheim och innehåller många fina naturupplevelser. I starten följer den S:t Olofsleden för att vid Gällö vika av mot Hackås kyrka och vidare mot Ovikens gamla kyrka. Sedan går leden vidare genom landskapet med fäbodar i sikte, mot fjällvärlden för att slutligen nå norsk mark med slutdestination Trondheim.

Prostbölestigen med meditation i Alsen/Offerdal

Meditation och motion går hand i hand. Gå den nya leden mellan kyrkorna i Alsen och Offerdal.

Pilgrimsbarn, Själevads kyrka

Ung andlighet med vandrarkängor

Många har upptäckt pilgrimsvandring som välgörande för såväl kropp som själ. Just nu pågår ett projekt där barn i stiftet får bli en del av pilgrimernas stora skara.

Pilgrimsvandrare längs en väg omgiven av sommargrönska

På vandring mot helig källa

Ett sextiotal personer är ute på vandring. Ingen av dem säger någonting. Det enda som hörs är stegen på grusvägen och pilgrimsledarens stav, när den taktfast dunkar mot marken.

Pilgrimsleder

Här hittar du en översikt över Sveriges pilgrimsleder

St. Olavsleden

Reseplanerare, paketlösningar, kartor, historik.

Pilgrim i Sverige

Pilgrim i Sverige är ett nationellt samordningsorgan för lokala och regionala pilgrimsföreningar. Föreningen är också en samarbetsor­ganisation för olika intressenter till exempel museer, friluftsorganisa­tioner, kyrkor, studieförbund, kommuner och företag.

Selångers pilgrimscenter

Selångers pilgrimscentrum ligger vid starten av St. Olavsleden och drivs av Selångers församling.

Pilgrimscentrum i Vadstena

Pilgrimscentrum i Vadstena är ett center för hela landets pilgrimer och drivs av Svenska kyrkan i Linköpings stift. Vi är en mötesplats för människor på väg. Här finns möjlighet för vandring, vila, reflektion och nya möten.