Foto: Carl-Johan Utsi

Historisk kyrkhelg i Ankarede

Sydsamisk psalmsång präglade årets midsommar i Ankarede. Den sydsamiska psalmboken Saalmegærja togs i bruk under kyrkhelgen, en historisk händelse för både Svenska kyrkan och Norska kyrkan. Den nya psalmboken innehåller 75 psalmer, översatta till sydsamiska från den svenska och den norska psalmboken eller med originaltexter på sydsamiska.

Biskop Eva Nordung-Byström håller gudstjänst i en träkyrka.
Biskop Eva Nordung-Byström under gudstjänsten i Ankarede kapell Foto: Carl-Johan Utsi /Ikon
En man i samiska kläder och jeans sjunger inlevelsefullt i en träkyrka.
Lars-Erik Åhrén bidrog med sång under gudstjänsten. Foto: Carl-Johan Utsi /Ikon
Biskop Eva Nordung-Byström och biskop emeritus Tor Singsaas står utomhus bredvid två personer i samiska kläder.
Eva Nordung-Byström, biskop Härnösands stift, Tor Singsaas, biskop emeritus Nidaros bispedømme, Erik Oscar Oscarsson och Sara Ellen Anne Eira, båda ordföranden i samiska råden i den svenska respektive norska kyrkan. Foto: Carl-Johan Utsi /Ikon
En procession kommer ut ur en liten vit träkyrka.
Psalmboken är mottagen och en historisk procession lämnar Ankarede kapell. Foto: Carl-Johan Utsi /Ikon
En person håller i den sydsamiska psalmboken.

Sydsamisk psalmbok firas i Ankarede i midsommar

Svenska kyrkan och Norska kyrkan har berikats med ytterligare en psalmbok, Saalmegærja. Den nya psalmboken med sydsamiskt innehåll tas officiellt i bruk på midsommardagen vid en gudstjänst i Ankarede kapell i norra Jämtland.