Gröna träd och gulgröna fält i Ignaerga.
Foto: Iia Nilsson

IGNABERGA NATUR OCH KULTUR

ETT LEADER-PROJEKT. Kostnadsfritt att delta. Vi bjuder på fika. ANMÄLAN: medborgarhusignaberga@gmail.com

PROGRAM APRIL - AUGUSTI 2024

4 APRIL: Studietillfälle

16 APRIL: Studietillfälle

25 APRIL: Studietillfälle

7 MAJ: Studietillfälle

16 MAJ: Guideteknik och en god berättelse, Arbetsam och Anna Axelsson

4 JUNI: Provguidning i Ignaberga

6 AUGUSTI: Studietillfälle

Om inget annat anges träffas vi i Ignaberga Medborgarhus kl. 18.00. Det är kostnadsfritt att delta. Vi bjuder på fika.
ANMÄLAN till medborgarhusignaberga@gmail.com

NYHETER

Här kommer programmet för våren 2024 att presenteras. Kostnadsfritt att delta. Anmälan till medborgarhusignaberga@gmail.com

UTVECKLINGSPROJEKT I IGNABERGA

I december 2022 beviljades medel från LEADER LAG PH* för projektet
”INK Ignaberga Natur och Kultur”. Projektet pågår till 31 december 2024 och är ett samarbete mellan Svenska kyrkan Hässleholms församling, Ignaberga Medborgarhus och Tykarpsgrottan.

SYFTET med projektet är att öka kännedomen om kulturhistoria, kulturmiljö och natur i byarna Tykarp, Ignaberga och Gulastorp med omnejd genom studiecirklar, föreläsningar och utställningar.

Det rika kulturarvet, de välbevarade kulturmiljöerna och den vackra naturen som finns i området ska tillgängliggöras för allmänheten - och särskilt för grupper som tidigare exkluderats - genom information på flera språk och temautställningar.

En stor del av projektet är anläggandet av en tillgänglighetsanpassad promenadslinga och fikaplats belägen på höjden mellan Ignaberga gamla och nya kyrka. Promenadslingan ska på sikt införlivas med de vandringsleder som finns och planeras i området.

MÅLET är att ha färdigställt en utställningslokal och en tillgänglighetsanpassad promenadslinga med rast- och fikaplatser samt upprättat informationsskyltar och en folder om särskilt intressanta platser med information som tagits fram genom studiecirklar.

FINANSIERINGEN av projektet kommer från Jordbruksverket genom Landsbygdsprogrammet 2014-2020 och från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling via LEADER LAG PH.

Ignaberga nya kyrka

Ignaberga nya kyrka uppfördes 1884 till 1887 i nygotisk stil av rött tegel. Öppet i samband med gudstjänster och konserter.

Ignaberga gamla kyrka

Ignaberga gamla kyrka utgjorde ursprungligen en romansk anläggning med rektangulärt långhus, ett kvadratiskt kor och en halvrund absid längst i öster. Öppet i samband med gudstjänster och konserter.

LEADER

LEADERMETODEN

Leader är en metod för landsbygdsutveckling. Metoden, som introducerades inom EU 1991, bygger på samarbete, lokala initiativ och lokala förutsättningar.

LEADER är en förkortning av Liaison Entre Actions de Développement de l’Économie Rurale, vilket betyder ungefär sammanlänkade åtgärder för att stärka landsbygdens ekonomi.

INNOVATION

Leaderprojekt ska vara innovativa dvs på något sätt nytänkande. Det kan t ex handla om nya sätt att lösa problem, en ny produkt, en ny metod eller en ny process. Stöd från Leader ges inte till ordinarie verksamhet.

HÅLLBARHET

Leaderprojekt ska vara hållbara dvs skapa värden eller verksamhet som finns kvar även efter projekttidens slut.

PARTNERSKAP

Leadermetoden bygger på sk trepartnerskap. Det betyder att den ideella, den privata och den offentliga sektorn samarbetar för att skapa utveckling.

SAMARBETE

I Leaderprojekt samarbetar olika aktörer. Samarbetet får gärna vara gränsöverskridande och sträcka sig över olika branscher, kommuner, samhällssektorer och t o m länder.

UNDERIFRÅNPERSPEKTIV

Underifrånperspektiv betyder att de som berörs av ett projekt också är de som efterfrågar det. Projektmedlen gör nytta och skapar resultat i det område där effekter önskas.

Läs mer om LEADER i Skåne.